Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
Hej

har en V70 D3 från 2011 och jag ville ha hårdare fjädrar och åkte då till Volvo och hade ett regnr till en polisbil av samma årsmodell som har betydligt hårdare grejer, och prylarna kom dagen efter och det monterades och märker nästan omgående att bilen är rejält lägre fram och något högre bak, bak tycker jag ser normalt ut men fram är den både låg och mjuk i fjädringen, har ställt min bil sidan om den aktuella polisbilen och den är högre fram men lika hög bak, någon som har någon idé på detta? har jag fått fel fram tro?

Mvh
av Daniel73
Polisbilen är avsedd att vara konstant lastad vilket man tagit hänsyn till.
Bytte du stötdämpare också.
av least
En polisbil av samma modell går maxlastad hela tiden, den har 200 kg utrustning. Om du sätter polisfjädrar i en standardbil (utan last) kommer din bil att se underlig ut jmft med polisbilen...
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Uppdatering: Sådär nu skall problemet vara löst, hur det har gått till kan man nog bara spekulera i, men iallafall jag har fått r-design fjädrar med märkning 35 istället för då polisens förstärkta fram med märkning 22 vill säga 15mm för låg och med lite höjning bak så blev det ca 20-25 mm totalt fram till framkanten på stötfångaren, så nya beställda och betalar 0:-

God jul och gott nytt år allesammans.
av andersuw
AndreasHo skrev:Uppdatering: Sådär nu skall problemet vara löst, hur det har gått till kan man nog bara spekulera i, men iallafall jag har fått r-design fjädrar med märkning 35 istället för då polisens förstärkta fram med märkning 22 vill säga 15mm för låg och med lite höjning bak så blev det ca 20-25 mm totalt fram till framkanten på stötfångaren, så nya beställda och betalar 0:-
Vet inte var du köpt men misstänker att det är mycket vanligt med felmärkta fjädrar om man köper från skroten. Det sitter ju vare sig märknummer (t.ex. 35) eller artikelnummer på dem och det verkar inte vara någon riktig ordning på de färgmärkningar som ibland finns där (eller så är det bara ett fåtal priviligerade som vet vad de egentligen betyder).

Jag beställde nyligen delar från Jönköpings Bildemontering, däribland fjädrar, för eftermontering av nivåreglering på min V70 D4 -15. De fjädrar jag beställde var märkta A4 (används som standardfjäder bak på S60 och tillsammans med nivåreglering på V70) och jag hade gjort mig omaket att kolla att donatorbilen (en S60) hade en chassikod som verkligen angav A4 för fjäder bak. Trots detta blev det fel. Min bil stod bokstavligen med ändan i vädret sedan denna fjäder monterats tillsammans med nivomaterna. Det såg onekligen rätt komiskt ut (se bild nedan).

Bild
Förklaringen var troligen att donatorbilen gått som provbil hos Volvo, gissningsvis med en massa tung mätutrustning där bak, och därför begåvats med lite andra fjädrar än dem chassikoden angav. Jag såg senare att den var producerad för den kaliforniska marknaden men att den trots det varit reggad i Sverige. Om man därtill lägger att bilen bara gått 8 mil innan den skrotades kan man lägga ihop två och två. Jag har för övrigt förstått att en hel del av de bilar JB får in, kanske inte minst dem som bara rullat en kort sträcka och därför är särskilt attraktiva för oss som jagar begagnade chassidelar, kommer från Volvos testverksamhet.
av andersuw
StefanN skrev:Satan va det va högt. :shock:
Ja det var uppenbarligen fin spänst i de fjädrarna. ;-) Det hängde inte på längden (som var vad den borde vara) och diffade inte mycket på godstjockleken heller. Det skilde bara en halv millimeter mellan den som satt på när bilden togs och den av rätt modell som så småningom monterades istället (13,5 kontra 13 millimeter). Men det var troligen inte samma stålkvalitet.
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Oj!! det var en aning högt ja :)

allt köptes nytt på Bilia med hjälp av programmet Vida och chassi nr som borde ha hjälpt men det blev tydligen fel iaf, men nu är det löst iallafall, "mänskliga faktorn"

sen var det någon här i gruppen som påtalade nått om en olastad bil så skulle det bli typ konstig men jag kör 9-10 gånger med betydligt mer last än vanlig Svensson kanske skulle göra.
av andersuw
AndreasHo skrev:Oj!! det var en aning högt ja :)
Mer än en aning får man nog säga. ;-)
AndreasHo skrev:allt köptes nytt på Bilia med hjälp av programmet Vida och chassi nr som borde ha hjälpt men det blev tydligen fel iaf, men nu är det löst iallafall, "mänskliga faktorn"
Det borde rimligen inte kunna bli fel i det fallet. Men uppenbarligen har inte ens Volvo full koll på sina fjädrar. Jag vet från tillförlitlig källa (en mycket kunnig "verkare" hos min Volvo ÅF, ofta anlitad som instruktör) att verkstadspersonalen inte riktigt vet vad olika fjädrar riktigt har för egenskaper och inte har kanaler till Volvo som kan ge svar på sådana frågor. De tvingas därför gissa sig lite fram, t.ex. som i ditt fall med fjäder som används för polischassi. I mitt fall med nivåreglering kan man bakvägen (genom att kolla chassikoden på de bilar med nivåreglering som man kan hitta t.ex. på blocket) se att det bör handla om fjädrar märkta A4, 16 eller 51. Men kunskapen om vad som egentligen skiljer dessa tre verkar vara väl dold. Kanske handlar det om i princip samma fjäder från tre olika underleverantörer. Biltillverkare vill ju gärna ha lite riskspridning när det gäller delarna.

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]