Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredrik84
Hej!
Jag och min fru planerar att åka till fjällen på skidsemester i februari eller mars frågan är hur en volvo v70 årsmodell 2010 2,4D (ej awd) beter sig på hala vintervägar med en husvagn efter som väger 1600 kg (totalvikt). Jag är främst orolig för uppförsbackar, jag har nya vinterdäck (dubbade) men hade också tänkt att köpa snökedjor.
Vad har ni för erfarenheter av vinterkörning med tungt släp?

Tacksam för samtliga svar.

Med vänlig hälsning
Fredrik Antonsson
av Mumsmums
Normalt sett inga som helst problem. Min erfarenhet (född och uppvuxen i fjällkommun, numera kustbo) är att snöröjningen är betydligt bättre efter fjällvägarna än söderut/kusttrakterna. Dessutom är en ren vinterväg (frånvaro av salthelvetet) inte så halkig som man kan tro annat än vid noll/plusgrader. Det finns mycket ojämnheter i snön som däcken får fäste i. Ju kallare snön är så blir den dessutom "kärvare" och med det ännu bättre fäste. När snön är så kall att den "knarrar" så har man gott om fäste för däcken. Februari är ju i regel kallaste månaden så det brukar vara rent och torrt vinterföre. Tänk bara på att lasta vagnen så den inte blir framtung, då kan du få för lågt tryck på drivhjulen (FWD). Tar man det lugnt och fint är det sällan några problem. De vanliga allfarvägarna har sällan backar som orsakar problem för ett husvagnsekipage men det är aldrig fel att ladda med lite extra fart innan backen :-). Lugn och fin utan stress så kommer ni fram utan problem.

PS! Om du fastnar eller behöver ladda på med extra kraft så kom ihåg att stänga DSTC, annars begränsar den drivningen så man inte kommer någonstans. :-)

PS2! Om det skulle bli busväder, alltså snöstorm, stanna i tid så ni inte fastnar i drevsnön mitt på vägen och blockerar vägen för plogbilen. Tänk också på att en husvagn är vindkänslig. Det händer att de blåser omkull i riktigt hård vind. Men nu är vi inne på ovanliga händelser, ni kommer ju få fint väder. :-)

Bilden visar en blåsig dag i mars. Dock snöar det inte så sikten är ju hyfsad. I vanliga fall är vägen betydligt renare från lössnö.
Bilagor
10 mars.jpg
En blåsig dag i mars, dock utan nederbörd.
10 mars.jpg (75.31 KiB) Visad 1232 gånger
Senast redigerad av 5 Mumsmums, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte dragit husvagn vintertid, men jag har försökt dra upp husvagn i den storleksordningen uppför branta backar på grusväg, samt på åkrar med (ibland blött) gräs. Med framhjulsdrift.

I de flesta fall slutade försöken med väntan på traktor eller hjullastare. Kan man hålla farten uppe går det bra, men grusvägar har en tendens att vara kurviga och åkrar knottriga, så där måste man köra för sakta för att det ska gå bra att komma fram.

Jag körde ner till Döda fallet med husvagn efter en gång, dumt nog. Vägen är asfalterad därifrån, men svänger tvärt och sen är det riktigt brant uppför. Mitt på backen hade de haft ett vägarbete, så där var det grus. Det var på vippen att jag lyckades få upp tillräcklig fart på asfalten för att kunna ta mig över gruspartiet (med rasslande TRACS, som det hette på den tiden).

Bakhjulsdrivet är bättre i det här fallet, och AWD givetvis överlägset. Men det hjälper ju inte dig.

Allt hänger givetvis på dagsformen på väglaget. Är det sandat/saltat så det bara är blött, då är det inga större problem. Men är det snö och rejält halt, vilket det brukar vara runt nollpunkten, då gäller det i alla fall att inte behöva stanna i uppförsbackarna. Notera nu att jag menar alltså sådana backar som man verkligen tycker är branta, inte uppförslut på landsvägar.

Mumselimums hann före, men vi är ju i princip överens. Var försiktig med att inte ha vagnen framtung, dock. Det är bra för framkomligheten, men förödande för stabiliteten, om vagnen är baktung.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Självklart beroende på väglaget men vid normalt vinterväglag borde det inte vara några som helst problem.

Ja
g kör iofs AWD med 18-2000kg husvagn o har gjort det sen 89 då jag började dra husvagn, men min bror har o andra sidan varit med diverse framhjulsdrivna bilar, vagn på 15-1600 kg, har fått stanna övernatt 1 gång pga av att väglaget var rent kass turligt nog hade man ju huset med sig.

Ta det bara lugnt o bromssträckan kan bli ruggigt lång med vagnen på kroken vid kass väglag så avstånd frammåt med
Användarvisningsbild
av apersson850
På den tiden jag körde tvåhjulsdrivet var det här förstås inte några problem.

Bild

Men redan på den relativt platta tomten kunde det här bli problem att komma igång med. Det är lite uppför vid start borta vid vedtraven, och det räckte ibland för att jag skulle behöva ut och sanda.

Bild
av Daniel73
Jag som bara har B-kort får ju inte köra så tungt, förra bilen (Mondeo) körde jag en 1200kg vagn på vintern ibland och så länge man kommer ihåg att inte bromsa när man svänger är det inga som helst problem.

Rangering och start i backar är däremot en utmaning.
AWD hjälper ju till men är inte idiotsäkert.

Funderar på att ta B96 behörighet för att kunna dra upp till 1800kg men kommer nog att hålla mig till vettiga vägar då.

Kör V70 FWD Automat och får bara dra drygt 1200kg med B-kort.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Hade jag varit dig hade jag nog satsat på BE istället, lite jobbigare men vagnar o bilar blir allt tyngre o större, skaffar du en tex en ny XC90 med
B får man dra 750kg
B96 får dra 1500kg
BE får dra 2700kg

1500 + väger ju de flesta husvagnar, häst transporter etc
Användarvisningsbild
av Fredrik84
Jag får tacka för alla inlägg, nu har jag blivit lite klokare.
Blir nog att vi åker i mars istället för då är kanske vägarna något bättre. Är det någon som vet några vettiga snökedjor som driver bra är lätta att montera och går snabbt att montera? Jag ska försöka få ner kultrycket till 60kg, nu ligger det på 80-90kg.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Bara håll det posetivt så du inte får andra spännande problem ;) brukar ligga på 100 normalt, vinterväglag går jag ner på 70
Användarvisningsbild
av apersson850
Tänk på att på vinterväglag är det ännu viktigare att vagnen inte börjar slingra! Det är klurigt nog att hämta hem när det är bra väglag, men börjar det kasa i sidled på snö lär det bara sluta på ett sätt.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]