NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan086
Hej...
Idag hände det som jag bävat för, första akuta verkstadsbesöket med min V50 D2-11. Felet skall utredas på Bilia under morgondagen men jag tänkte stämma av med er här om ni varit med om något liknande!

Det som skedde var:
Jag accelererade ut från en korsning på 1:an men när jag skulle peta i 2:an blev det stopp, helt bomstopp i hela växellådan, kunde i få i någon växel alls, inte ens backen. Stängde av bilen och provade igen men med samma resultat. Efter ytterligare en återstart fungerade varken servostyrningen eller växellådan men bilen rörde sig lite framåt sedan jag med kraft (inte våld) lyckades få i ettan. Provade att starta om bilen igen, då funkade servostyrningen, jag kunde harva mig fram på ettan men inte växla.

Det underliga var att motorn drev bilen framåt även med kopplingen nedtryckt, så jag kunde krypköra endast genom att ha både koppling och broms nedtryckt.

Har någon varit med om detta?

Bilen har gått 10600 mil, servad endast hos auktoriserad verkstad, senast för 600 mil sedan hos samma verkstad där den står nu. Om det är kopplingshaveri, hur gäller motorskadeförsäkringen som jag har via trygghetspaketet hos Bilia?

//Johan
Användarvisningsbild
av fjohan82
johan086 skrev:Hej...
Idag hände det som jag bävat för, första akuta verkstadsbesöket med min V50 D2-11. Felet skall utredas på Bilia under morgondagen men jag tänkte stämma av med er här om ni varit med om något liknande!

Det som skedde var:
Jag accelererade ut från en korsning på 1:an men när jag skulle peta i 2:an blev det stopp, helt bomstopp i hela växellådan, kunde i få i någon växel alls, inte ens backen. Stängde av bilen och provade igen men med samma resultat. Efter ytterligare en återstart fungerade varken servostyrningen eller växellådan men bilen rörde sig lite framåt sedan jag med kraft (inte våld) lyckades få i ettan. Provade att starta om bilen igen, då funkade servostyrningen, jag kunde harva mig fram på ettan men inte växla.

Det underliga var att motorn drev bilen framåt även med kopplingen nedtryckt, så jag kunde krypköra endast genom att ha både koppling och broms nedtryckt.

Bilen har gått 10600 mil, servad endast hos auktoriserad verkstad, senast för 600 mil sedan hos samma verkstad där den står nu. Om det är kopplingshaveri, hur gäller motorskadeförsäkringen som jag har via trygghetspaketet hos Bilia?

//Johan
Samma sak och symptom hände mig när min bil hade gått ca. 6000 mil. Blev bärgare till Volvo, som konstaterade att det var kopplingen som hade havererat totalt. Vad det kostar och ev. försäkrningar vet jag inte, då jag hade turen att få det på nybilsgarantin som fortfarande gällde.
Kopplingen som monterades fungerar fortfarande bra, nu har bilen gått 16600 mil.
av johan086
Hmmm, kopplingshaveri låter ju inte skoj...även om det var Bilias spontana felbedömning utifrån min berättelse.

Ska inte en koppling hålla mer än 10600 mil, eller som i 6000 mil i ditt fall fjohan82? Kan detta verkligen anses vara ett normalt slitage?
av dieselputte
Får väl hoppas det bara är nåt fel på hydrauliken och att din försäkring tar reparationen så det bara blir självrisk + ev lite till.

En del har otur med vissa saker, kopplingen bör ju hålla längre tycker man. Finns lite om kopplingsfel på D2or i de engelska forumen.
av johan086
Kan passa på att återkoppla ( :lol: ) lite.

Hela kopplingen var hevererad och hela satsen byttes. Volvo tog halva kostnaden som goodwill och andra halvan gick på maskinskadeförsäkringen. Således kostade detta haveri mig 2750 kr (halva självrisken), känns ändå som ett bra resultat med tanke på hur illa det kunde blivit rent ekonomiskt. Ytterligare på plussidan kan nämnas att bilen var klar för leverans inte ens 24 timmar efter att jag lämnade in den - det tycker jag är bra service!
Användarvisningsbild
av Mini_ice
fjohan82 skrev:
johan086 skrev:Hej...

Det som skedde var:

//Johan
Samma sak och symptom hände mig när min bil hade gått ca. 6000 mil. Blev bärgare till Volvo, som konstaterade att det var kopplingen som hade havererat totalt. Vad det kostar och ev. försäkrningar vet jag inte, då jag hade turen att få det på nybilsgarantin som fortfarande gällde.
Kopplingen som monterades fungerar fortfarande bra, nu har bilen gått 16600 mil.

Samma sak hände min D2a, då var inte jag ägare men hittade kvitton och pratade med tidigare ägare, hon kom ut efter jobbet och skulle starta bilen, kopplingen var alldeles lealös och hon kunde ej lägga i växel. Då jag köpte bilen hade den gått 6500 mil, så innan dess hade detta hänt min.. Hoppas volvo hjälper dig med en del av kostnaden iaf lycka till!
Senast redigerad av 1 Mini_ice, redigerad totalt 0 gånger.
av Mikeys
Gjorde man någon ändring till årsmodell 12, eller är det precis samma koppling som i 11'orna? Min är nu uppe i 12000 mil and counting med originalkopplingen. Känns lite oroande att läsa sånt här :shock:
av tdeimos
Är detta ett vanligt fel på D2orna? En kollega med en -11 råkade också ut för kopplingshaveri förra året. 8000 mil hade den bilen gått.

Det var tydligen någon ynklig fjäder som hade hoppat snett. Han kunde också vara smyga fram på en växel. Tror det var 2an för honom. Men hela satsen bytte Volvon trots att kopplingen tydligen var tip top för övrigt. Han var inte så imponerad.

Hade absolut bytt, vet ju inte hur läng[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

Vi tar det enklaste först, det som Haynes kal[…]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]