Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Förra veckan fick jag felmeddelande på XC60in, nått om att det var fel på kylaren.

En felsökning hos Volvo visade att termostaten var paj. Har ju haft sjukt dålig värme några vintrar, jag tror inte att detta är ett nytt fel.

Tydligen sitter termostaten risigt till på min årsmodell, de räknade 2 timmars jobb för att byta den. Kass kvalla var det på termostaterna på dessa årsmodeller fick jag veta. Tänkte lämna bilen där till veckan så får de fixa detta så fort de hinner.

Återkommer och berättar om hur bra värme jag fick, hoppas jag.
Användarvisningsbild
av gooose
Det är inte kvaliteten på termostaten utan placeringen Den sitter vid grenröret det blir så varmt att tex gummitätningen vid termostaten inte fixar värmen och termostaten fastnar tex i öppet läge det är detta som knäcker termostaten

Så en ny kommer efter lika lång tjänstgöring oxo tröttna har bytt på en kunds bil 2 ggr likvärdiga mil i mellan bytena kanske beror det även något på körsätt/rutiner

//Gooose
Användarvisningsbild
av MartinS
Tur att man har termostaten vid insuget istället då :)
av trasker
gooose skrev:Det är inte kvaliteten på termostaten utan placeringen Den sitter vid grenröret det blir så varmt att tex gummitätningen vid termostaten inte fixar värmen och termostaten fastnar tex i öppet läge det är detta som knäcker termostaten

Så en ny kommer efter lika lång tjänstgöring oxo tröttna har bytt på en kunds bil 2 ggr likvärdiga mil i mellan bytena kanske beror det även något på körsätt/rutiner

//Gooose
OK, tack för den infon. Den första verkar ha hållit i typ 10 000 mil och om 10 000 mil till har jag nog bytt bil så detta blir mitt första och sista byte :D

Ska hämta den i morgon, hoppas på sjukt varm värme.

Var och klämde på en ny XC90 hos handlaren i veckan. Har aldrig tidigare känt ett sådant habegär! Tänker vänta 1-2 år och sedan hitta en lätt begagnad då 700k känns dyrt för en bil. Har önskat mig en i julklapp, men tror inte att tomten heller har råd :(
av trasker
Och varmt blev det! Utan tillsatsvärmaren blev det riktigt varmt och rent utav outhärdligt om man slog på max.

Enligt teknikern var det brickan som sitter på fjädern som satt på tvären i stället för bredden. Han hade aldrig sett det förut.

Synd att de inte hittade detta fel när jag lämnade in den första gången, då hade jag en förlängd garanti. Nu fick jag betala drygt fem loppor.

Men vad spelar det för roll när man slipper ha ångest så fort temperaturen går under 15 grader.

God jul!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bra att det löste sig.

Inte billigt ch de kanske skulle stå för en del anser jag. Men men ha en skön tropisk vinter i kupén nu i alla fall
Användarvisningsbild
av gooose
Ja 5 tusen kan vara en del pengar men den är inget jag gärna byter sitter väldigt dumt tar en hel del tid att byta om man säger så finns roligare/bättre jobb

Den är ju inte fel monterad det är väl möjligen så att man kan ha en o annan åsikt om konstruktionen...

Men det är ju bara att se på Kvinnan hon är ju helt fel konstruerad Med dagens miljöregler så får man inte lägga lekplatsen så nära avloppet :oops:

//Goose Som önskar en Goo Hjul
av Schmoyoho
Man använder alltså fortfarande vanliga hederliga mekaniska termostater? Trodde man skulle ha gått över till någon form av elektroniskt styrda diton vid det här laget. Kanske är skönt att man inte gjort det iofs om de nu inte sitter så besvärligt placerade på alla motorerna.

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]