Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av invita
Min start nyckel komma inte altid ut när jag trycker in den.
Jag misstänker nyckel släden är ved at være kaput.
Er det nåt man själv kan bytte eller måste nånting kodes efterföljande?
av andersuw
invita skrev:Min start nyckel komma inte altid ut när jag trycker in den.
Hej invita. Kan tyvärr inte hjälpa dig med svaret på din fråga men passar på tillället att själva ställa en: Är det alltså så på tidiga årsmodeller som din, att nyckeln sitter i en fjäderbelastad släde som, med instoppad "nyckel", poppar ut när man trycker in nyckeln lite extra?

Jag har själv sällan anledning att använda "nyckelhålet" eftersom jag har nyckellöst system. Men på min MY -15 verkar PCCn snäppa på plats utan släde och man drar helt enkelt bara ut den ur hålet när man vill ta bort den, precis som med vilken gammaldags nyckel som helst.

Om nu detta är något som ändrats under resans gång, när infördes ändringen?
av Cox
enligt VIDA behövs ny mjukvara, jobbet kan man göra själv men då startar väl inte bilen och man får väl bogsera eländet till volvo
Användarvisningsbild
av apersson850
Min 2012:a har inte heller motordriven in- och utmatning. Efterhand som nyckellöst blev allt vanligare sparade de in på motorn.
av Schmoyoho
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att de nyckellösa modeller inte någonsin haft motor? Däremot vet jag inte hur de nyare bilarna fungerar om man inte har keyless. Är motorn borta där? (Av nyfikenhet, vad händer i sådana fall om man drar ur nyckeln med motorn igång?)

Kan även meddela som lite kuriosa att om man har en bil med motoriserad släde så kan man bara lägga in nyckeln i tändningslåset utan att skjuta in den och därifrån starta manövrera läge I, II, III. Minns inte vad som händer om man tar bort nyckeln därifrån dock.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Schmoyoho skrev: Kan även meddela som lite kuriosa att om man har en bil med motoriserad släde så kan man bara lägga in nyckeln i tändningslåset utan att skjuta in den och därifrån starta manövrera läge I, II, III. Minns inte vad som händer om man tar bort nyckeln därifrån dock.
Precis som på min gamla Saab 93 2007, där kunde man lägga nyckel vid damasken på växelspaken så gick det starta. :)
Användarvisningsbild
av Alucinor
invita skrev:Min start nyckel komma inte altid ut när jag trycker in den.
Någon på detta forum samt några på utländska forum fick detta problem vid låg batteristyrka.
Även om det är ett long-shot, kan vara värt att kolla att batteriet är helt friskt innan du ger dig på att byta släden.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min bil har ju keyless, så om jag ändå sätter in nyckeln i hålet, och sen drar ut den ur hålet när motorn är igång, då händer ingenting alls.
Om jag tar ut nyckeln ur bilen när motorn är igång så kommer ett larm i displayen om att nyckeln tappats bort. Något annat händer inte, så det går bra att köra ändå, så länge man inte stänger av motorn. Men gör man det går det inte att starta igen, utan att nyckeln är inuti bilen.
Användarvisningsbild
av StefanN
Schmoyoho skrev: Kan även meddela som lite kuriosa att om man har en bil med motoriserad släde så kan man bara lägga in nyckeln i tändningslåset utan att skjuta in den och därifrån starta manövrera läge I, II, III.
Om du kan göra det är ditt lås trasigt, det går inte göra detta annars.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]