NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Några fler frågor från en nybliven V50-ägare som jag undrar om det finns några i forumet som kan svara på.

Det ena är motorvarvet när jag släpper på gasen. Motorn varvar inte omedelbart ned när jag släpper på gasen utan släpar efter med kanske en halv sekund. Ska det vara så eller är det något galet?

Det andra är att batteriet i den ena fjärrnyckeln verkar ta slut alldeles för snabbt. Den har också mycket kortare räckvidd än den andra nyckeln. Jag är inne på andra batteriet på en vecka. Visserligen är batteriet från en gammal förpackning som jag hade hemma, men jag mätte och mätaren visad 3,3 volt.Finns det någon som hört talas om det problemet tidigare?

Sedan har jag några undringar över det som kallas keyless: är det någon som vet om det krävs någon hårdvara utöver nyckelvredet som ska sättas permanent i tändlåset?

Jag har försökt att hitta uppgifter om detta i gamla trådar utan att lyckas och hoppas på tur så här.

Idag tankade jag för andra gången och mätte förbrukningen: den var 0,75 på blandad körning och då ingick några mil med hästsläp... På gamla V70:n kom jag aldrig under litern om den så bara hade stått parkerad i närheten av släpet, så det var verkligen en trevlig upplevelse. Hittills är jag mycket nöjd med min V50!
Keyless kräver minst en antenn vid varje dörr och i bagaget. Säkert andra nycklar och mer hårdvara.

På en nästan 10 år gammal bil KAN nyckeln helt klart ha gjort sitt. Du har ingen aning om den har gått ett par timmar i tvättmaskin och torktumlare. Byt till ett nytt Varta batteri el liknande märkesbatteri. Jag har haft batterier av billig sort i fjärren till garageporten och i personvågar och dom tar snabbare slut än Varta knappcell.

Att motorvarvet ligger kvar vill ja minnas att ja har läst om tidigare. 95% säker att det ska vara så.

Kul att du är nöjd med förbrukningen. Fortsätt tanka bensin.
Tack Perra83! Ja, något annat än bensin hade jag inte tänkt mig i tanken.
Om fjärrnyckeln är slut vad är det då som gäller för att skaffa en ny? Är det krångliga omkodningar eller går det att skaffa ett nytt kretskort? Är det någon som vet vad det handlar om för pengar?

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]