Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcuslindholm
Har baslåda och separat slutsteg i bilen. Jag hade tänkt sätta in en ny stereo i min S40 -00 och den nya stereon har ingen lågnivåutgång så tänkte använda mig av lågnivåadapter. Om jag vill att Stereons inbyggda slutsteg ska driva bakre och främre högtalarna, och det separata slutsteget ska driva baslådan, hur ska jag koppla ihop allting då? Behöver slutsteget vara kopplat till stereon på nåt sätt? Har läst lite om att man kan "tjuva" från bakre högtalarna.
Skulle väldigt gärna uppskatta om någon kunde förklara detaljerat hur jag ska koppla allting, vart de ska kopplas ihop osv, gärna med något slags kopplingsschema också.
av benka1
Alla nya stereos har vell lågnivå antar jag annars kan du möjligtvis köra en kanal på både främre o bakre högtalare
och bakre kanalen behöver signal till slutsteget o där vill du säkert ha subljud enbart via hög nivå blir lite invecklat tycker jag?!!
av Jäverhammar
Du kan låta stereon driva bakre och främre högtalarna. Du parallellkopplar sedan hönivå - lågnivå omvandlaren med de bakre högtalarna och drar lågnivån från omvandlaren till steget.
Nackdelen är att steget behöver inbyggt filter (de flesta har detta) samt att nivån till steget styrs av den bakre kanalen på stereon - sänker du nivån på bakhögtalarna sänks även signalen till slusteget.
av Jäverhammar
Tillägg: Du bör "tjyva" signalen från inkommande signal till högtalaren = kablarna som går från stereon till högtalaren.
Tänk på att koppla plus kabel till plus på omvandlaren och göra likadant för vänster och höger. Om du kopplar olika kan du släcka all bas pga fasförskjutningen.
av Marcuslindholm
Ska jag parallellkoppla båda bakre högtalarna till omvandlaren eller bara ena? Och vart ska ledarna från omvandlaren in på steget?
av Marcuslindholm
Om jag kör med en sån? Som har 4 ledare som går till varsin + och - på bakre högtalarna, men vart ska jag koppla in kablarna som går från "output" på omvandlaren?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.4 MiB) Visad 1003 gånger
av benka1
Ja parallellkoppla båda bakre högtalarna till omvandlaren (Högnivå).
Har du en bas bara får du brygga steget och en kabel till bashögtalaren tror jag,om det går att brygga!

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]