Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silwer
Hej!

Såhär ligger det till. Det har uppkommit ett vibationsaktigt ljud i bilen, men ingenting vibrerar. låter nästan som ett hjul skulle sitta lite löst. Har kollat bulltarna, inget fel. Det kommer framifrån, tror det är vänster men skulle kunna vara från båda. och det ökar om jag åker fortare. det känns till och med i gaspedalen att det vibrerar lite, nån som har en aning? Bilen är en 140 hk -06 som gått 2500 mil och det sitter helt nya nordfrost dubb på den.

MVH Silwer
av Arne
Är lufttrycket ok på däcken? Pröva att flytta framdäcken bak och vice versa. Försvinner vibrationerna så är problemet däcken. Har själv dåliga erfarenheter från Gislaved Nordfrostdäcken. De har för mjuka stommar så hela slitbanan blir vågig, detta har de erkänt. Hädanefter kör jag endast med nordiska däck dvs. Nokia. Gislaveddäcken är Continentaldäck tillverkade utomlands, tror det är i Portugal.
av jbl
Prova sök lite på vibrationer då det är många som klagat på detta.

Jag har lite ristningar i min XC70 mellan 50-70 km/h och detta är helt normalt på min modell.
av Silwer
Däcken är helt nya och det var volvoverkstad som monterade dom, så jag förutsätter att däcktrycket är ok, ska kolla det imorrn. grejen är att det inte lät den första veckan efter däckbytet. Kan det vara nått fel på däcken? tillverkningsfel?
av tupac_z
Silwer skrev:Hej!

Såhär ligger det till. Det har uppkommit ett vibationsaktigt ljud i bilen, men ingenting vibrerar. låter nästan som ett hjul skulle sitta lite löst. Har kollat bulltarna, inget fel. Det kommer framifrån, tror det är vänster men skulle kunna vara från båda. och det ökar om jag åker fortare. det känns till och med i gaspedalen att det vibrerar lite, nån som har en aning? Bilen är en 140 hk -06 som gått 2500 mil och det sitter helt nya nordfrost dubb på den.

MVH Silwer
Jag hade samma prob me men s60. vibrationen kom från vänstersida fram. dock så vibrerade inte gaspedalen. I mitt fall var det så att den lilla korthållaren/biljetthållaren som sitter vid framrutan, satt aningen löst vilket gjorde att det lät som satan i bilen.

vet ej om det kan vara samma sak i din bil. så var det iaf i min
VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]

Stötdämpare bak

Det övre fästet verkar skilja på n[…]

Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifr&ar[…]