Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Sonen som har ett stort bilintresse har skruvat och mekat sedan mopedåldern och gillar att göra i stort sett allt själv (undantaget lackeringsarbeten) står nu i begrepp att köpa en äldre och billig V70II av en god vän till familjen. Den har rullat en bit över 35.000 mil och är servad på Volvo enligt serviceplan. Dock finns det ett antal vanliga brister som är relativt lätta att åtgärda för en van hemmamek. Inget att orda om, det är bara att köpa nytt och byta ut det gamla, svetsa, polera osv; dock är en av de bakre ljuddämparna rejält intryckt, sned och deformerad (troligen har ägaren backat på en större sten eller något i den vägen). Dämparen måste därför bytas och när han ändå håller på hade han tänkt byta hela systemet. Han har nu dessvärre upptäckt att de vanliga butikerna (exv Biltema, Skruvat, Mekonomen, Autoexperten, tyska nätbutiker osv) inte lagerför dessa avgasdelar av standardtyp till nämnda fordon.

Är det ingen efterfrågan på dessa avgassystem? De kan väl inte hålla bilens livslängd! Vad kan det bero på? Volvo original avgassystem är enligt sonen svindyrt.

Någon som kan svara på detta?
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Anledningen till att de inte finns som tredjepartsdelar är just att efterfrågan är liten. Sedan 850:ns dagar har Volvo lärt sig bygga avgassystem som håller mycket längre än vad de gjorde på 240, 740 och liknande. Jag bytte själv på den 850 jag hade först efter ca 35000 mil och 11 års körning. Då hade avgassystemet inte rostat upp, men sprack i en skarv ovanpå dämparen. Hade nog gått att svetsa en gång, men jag valde att byta då. För övrigt byts de mest när någon försökt klättra upp på ett stengärde eller liknande med bilen. Som i det här relaterade fallet, alltså.

Vad det kostade att byta på den tiden minns jag inte, men det var ju så sällan, att det ändå var billigare än att hålla avgassystem till en 740.
apersson850 skrev:Sedan 850:ns dagar har Volvo lärt sig bygga avgassystem som håller mycket längre än vad de gjorde på 240, 740 och liknande.
Där har vi förklaringen. Tack så mycket. Då är ett alternativ att han endast byter den deformerade dämparen och kör så länge det övriga avgassystemet håller. Jag bollar över infon till sonen, så får han själv fatta beslut.
apersson850 skrev:Anledningen till att de inte finns som tredjepartsdelar är just att efterfrågan är liten. Sedan 850:ns dagar har Volvo lärt sig bygga avgassystem som håller mycket längre än vad de gjorde på 240, 740 och liknande. Jag bytte själv på den 850 jag hade först efter ca 35000 mil och 11 års körning. Då hade avgassystemet inte rostat upp, men sprack i en skarv ovanpå dämparen. Hade nog gått att svetsa en gång, men jag valde att byta då. För övrigt byts de mest när någon försökt klättra upp på ett stengärde eller liknande med bilen. Som i det här relaterade fallet, alltså.
I huvudsak sant. Jag bytte aldrig någon del av avgassystemet på min 855 T5 -94 trots att den närmade sig 30000 mil när jag sålde den. På tidigare Volvo var det ju ren rutin att då och då byta åtminstone de bakre delarna. Dock blev jag tvungen att byta bakre dämparen på min V70 T5 -02 vid ca 20000 mil p.g.a. rost i skarven mellan de två plåtbaljor den består av. Det verkar vara lite av ett systemfel på den generationen och det var inga problem att hitta tredjepartsprodukter. Det var också lätt att begripa varför problemet uppstår. Skarven mellan plåtbitarna är vikt uppåt. Därmed bildas som en ränna runtom hela dämparen. Där lägger sig förstås kvardröjande fukt, oavsett hur den hamnat där (stänk, dropp, kondens) och man får rost i sidan av dämparen, precis ovanför skarven. Hade de bara låtit bli att vika kanten uppåt skulle det sannolikt ha hålit mycket längre.
240:ns avgasrör hade ju en böj över bakaxeln som höll 15-18 månader om man köpte billigaste varianten i stålplåt (595,- monterat och klart). Lite längre i aluminium (995,-). Har ni tänkt på att 240 ofta, även risiga sådana, har blänkande avgasrör? Där är förklaringen. Så billigt att byta att ingen blev upprörd eller fick för sig att byta annat än halvsats...
240:ns avgasrör hade ju en böj över bakaxeln som höll 15-18 månader om man köpte billigaste varianten i stålplåt (595,- monterat och klart). Lite längre i aluminium (995,-). Har ni tänkt på att 240 ofta, även risiga sådana, har blänkande avgasrör? Där är förklaringen. Så billigt att byta att ingen blev upprörd eller fick för sig att byta annat än halvsats...
börne skrev:Kan va bra att veta... passar dom systemen från Simons även min S80?
Om det är samma på S80II som på V70II så finns ju inget hinder mer än att hålla koll på bensin/diesel samt AWD/FWD då det skiljer en del mellan dessa. Volvobibeln bör ju kunna svara på detta om det är samma nummer på systemen till båda bilarna.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]