Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Adam131
Hej har varit på besiktning med min volvo 745 90a och åkte på en ombesiktning,
Har nyligen köpt den och vet att den har fått på ombess pga höga värden av föregående ägare.
Har kikat igenom bilen, luftmassemätare samt stift ska vara och ser ut nya, oljebyte ska också vara gjord,
Köpte också ett nytt luftfilter då jag såg att det inte var gjort men åkte ändå på ombess.
CO 0,5 (0,5) HC 372 (100)
CO2500 0,7 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03

Tänkte se om det finns några ideer om vad det kan vara åkte in och pratade med en verkstad i närheten
som sa att det nästan är säkert att katalysatorn har blivit utblåst (rensad) men tyckte det lät lite konstigt
då jag har hört att den brukar ge ett annat läte om så skulle vara fallet och det låter inte något när man bankar på den.

Då det måste kapas och svetsas tillbacka ifall den skulle vara hel bara för att kolla den tänkte jag höra vad ni tycker om det.
Har ej försökt fuskat igenom med e85 eller liknande då jag hade velat komma fram till vad problemet skulle kunna vara.

Bilen blev ordentligt varmkörd innan besiktning och den går jämt och fint på tomgång samt inga andra problem med körning osv.

MVH
Användarvisningsbild
av andreasw
Jag hade en 745a ifrån 88a som jag slog sönder katten på. Den fick ett mycket mer "ihåligt" läte efter den operationen. Tyckte också att det känndes som den gick mycket sämre, som att den bara flåsade ur avgaserna istället för att trycka ut dom. Vad menar du med att det inte låter något när du slår på katalysatorn?

Du kanske måste kapa loss vid flänsen. Jag tror jag kapade där och borrade nya hål i plattan. Sen kunde jag använda bult och mutter!
av Adam131
Jo fått höra av flera att den ska bli ett så kalla ´´ihåligt´´ läte av katalysatorn.
Bankade på katalysatorn i hopp om att höra ifall den blivit dålig (ifall har blivit småbitar av innehållet).
av NilsO
En verkstad som har avgasmätare kan kolla om de höga värdena beror på att katalysatorn inte fungerar eller på något annat. Det tar bara en kort stund. Så man behöver inte byta den på måfå.

740 fanns ju både med och utan katalysator. Vet inte om det är någon större skillnad på hur de låter.
av Adam131
jaha okej tack för tipset får åka och höra om det är någon som sitter på en avgasmätare,
verkade inte som att dom jag hörde med hade en sådan då han ville kapa upp den och kolla.
Användarvisningsbild
av lennarte
Adam131 skrev:Hej har varit på besiktning med min volvo 745 90a och åkte på en ombesiktning
Vad du ka göra först är att kolla felkoder, det kan ge en bra fingervisning. Motortemperaturen, bli motorn riktigt varm?? Det gör "milsvid" skillnad på värdena om motorn är varm eller ordentligt varm. Kolla (eller byt, det är inga stora pengar) termostat (skall vara 92°) och tempgivare för motorstyrningen (under insugningsröret vid 3-ans cylinder). Kolla att stiften (små smala flatstift) "går i" ordentligt och se till att motorn är ordentligt varm. Kör gärna några mil innan och stå inte och vänta på din tur för länge med motorn avstängd. Kom hellre "i sista minuten". Be dom köra en runda om du väntat länge.

Mvh
Lennart
av Adam131
Får ta och kika på det körde kanske 1.5mil innan bess fick dock vänta kanske 10min men tack för tipsen får ta in bilen från kylan var lite kallt att skruva när man inte hunnit bli van med dessa -20 ännu.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]