Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När nuvarande generation av V70/XC70 lanserades fanns en gasfjäder som höll luckan i lastrumsgolvet uppe sedan man öppnat den (se bild 1).

Bild 1: Volvos ursprungliga gasfjäderslösning som jag återskapat den i min egen V70 D4 2015
PB178595.jpg
PB178595.jpg (383.83 KiB) Visad 1623 gånger
Denna gasfjäderlösning har tyvärr på senare årsmodeller ersatts av en snodd med en krok på (se bild 2), avsedd att hakas fast på någonting (oklart vad) upptill i bagagerumsöppningen.

Bild 2: Volvos nya lösning med krokförsedd snodd fäst med skruv och kardborreband på luckans undersida
PB058592.jpg
PB058592.jpg (362.74 KiB) Visad 1620 gånger
Exakt när förändringen gjordes är lite oklart. Men enligt uppgift här skedde den vecka 46 2013, det vill säga ungefär i mitten av årsmodell 2014. Uppgifter i VIDA om den balja som återfinns under luckan och som troligen ändrades vid samma tidpunkt (mer om detta nedan) antyder att V70 med chassinummer 289974- och XC70 med chassinummer 189223- har den nya varianten utan gasfjäder.

Exakt varför konstruktionen ändrades är än mer oklart än tidpunkten för den. Att det skulle handla om rena besparingsskäl verkar lite konstigt och inte likt Volvo, särskilt som gasfjädern och dess fästen knappast kostar företaget många kronor. Själva gasfjädern säljs som reservdel för ca 200 kr. Möjligen kan det vara så att gasfjädern visat sig vara lite otillförlitlig och behöver bytas ut ibland. Men detta är bara en gissning från min sida. Den som vet mer precisa besked om när och varför förändringen gjordes får gärna höra av sig.

Hur som helst tycker uppenbarligen både jag och andra att den nya lösningen känns lite EPA-betonad och flera har undrat hur man kan installera den ursprungliga gasfjädervarianten (se t.ex. här). När jag nu själv lyckats med detta lilla konststycke på min V70 D4 2015 tänkte jag därför att ett litet mektips kunde vara på sin plats.

Delar som behövs för att förse luckan med gasfjäder

Tyvärr är det inte så enkelt att få dit gasfjädern som man skulle önska. Själva fjädern finns förstås som separat del och kostar som redan nämnts inga stora pengar (ca 200 kr). Men inget av dess båda fästen säljs löst utan ingår som en integrerad del av luckan (drygt 3000 kr) respektive vänster golvskena (drygt 1000 kr). Köper man dem på skroten får man normalt räkna med halva nypriset så det handlar fortfarande om runt 2000 kr för lucka plus skena. Den närmast till hands liggande lösningen när det gäller fästena är därför att försöka skaffa dem via självplock på skroten, vilket jag gjorde. Själva plockandet kan jag dock inte ta åt mig äran av eftersom jag tog hjälp av en expert som jag har förmånen att känna. Han försåg mig med de delar som syns på bild 3 och 4 nedan.

Bild 3: Fästet för gasfjädern i golvluckan samt en del av det rör under luckan som fästet skall stoppas in i
PB058589.jpg
PB058589.jpg (251.42 KiB) Visad 1622 gånger
Bild 4: Fästet för gasfjädern i golvskenan samt den del av gasfjädern som skall sitta på det fästet
PB058590.jpg
PB058590.jpg (265.51 KiB) Visad 1621 gånger
Gasfjäderns infästning i golvluckan

Som synes består fästet i golvluckan (bild 3) av en ca 8 cm lång plastbit i vilken metallfästet i sin tur sitter monterat (en skruv med kula ytterst på utsidan av plastbiten och en fyrkantig mutter på insidan). För att få loss den plastbiten i helt skick från en befintlig lucka är det sannolikt klokast att göra som min expert, d.v.s. bryta loss en bit av den rörformade del under luckan som plastbiten sitter fast i och först därefter ta bort plastbiten. Att döma av mina erfarenheter är det annars svårt att få ut plastbiten ur röret utan att ha sönder den. Samma plastbit men utan metalldelarna satt nämligen i min egen golvlucka och den måste förstås tas bort för att jag skulle kunna peta in den metalldelsförsedda plastbit som min expert försett mig med. Demonteringen krävde en hel del våld varvid plastbiten förstås gick sönder. Ut kom den dock till slut och montaget av den rätta plastbiten var oproblematisk. Om man vill kan man sätta lite lim på plastbiten innan man stoppar in den men i mitt fall satt den bra fast även utan klister så jag brydde mig aldrig om det.

I samband med demontering och montering av fästet i luckan är det definitivt en fördel att ta ur luckan ur bilen. Den sitter bara fastsnäppt i bakkant. Drar man den bara rakt bakåt så släpper den men det krävdes en hel del kraft i mitt fall för att få loss den. Notera också den del av gasfjädern som syns på bild 4, d.v.s. den del som skall träs på kulfästet. På baksidan av den delen sitter en metallklämma. För att ta bort fjädern från kulan sticker man in en skruvmejsel bakom klämman och drar ut den lite. Då släpper fjädern taget om kulan. Samma konstruktion finns i andra änden av fjädern.

Gasfjäderns infästning i golvskenan

Det fjäderfäste som sitter i golvskenan är originalmonterat med hjälp av en monteringsteknik som jag inte vet namnet på. Den som vet vad detta kallas får gärna berätta. Hur det hela ser ut i originalskick framgår av bild 5 och 6. Man kan i det här fallet välja mellan att göra som min expert, d.v.s. borra (eller fila) ur "nitarna" som håller fästet i skenan, och att skruva loss hela skenan och sedan återmontera den i den egna bilen.

Det senare är mer arbetskrävande eftersom man då måste plocka bort sidopanelen på vänster sida i bagageutrymmet (eftersom några av de skruvar som håller skenan i golvet sitter bakom den), vilket i sin tur kräver demontering av en hel hoper andra delar om man skall göra det "by the book" (se Volvos monteringsanvisning för 12V-uttag i bagageutrymmet här; den avser höger istället för vänster sidopanel men klargör ändå vad det handlar om). Det är också en lite mer riskfylld lösning eftersom det är lätt hänt att man vid demonteringen av diverse plastbitar i den egna bilen förstör en eller flera av dessa.

Bild 5: Fästets originalmontering i golvskenan sett ovanifrån
PB168593.jpg
PB168593.jpg (302.4 KiB) Visad 1623 gånger
Bild 6: Fästets originalmontering i golvskenan sett från sidan
PB168594.jpg
PB168594.jpg (241.09 KiB) Visad 1622 gånger
Själv valde jag att montera det lösa fäste jag fått av min expert med hjälp av skruv och mutter. Man bör här använda en försänkt skruv eftersom skruvhuvudet inte får sticka upp från skenan med mer än de ca 1.5 mm som "nitningen" i originalmontaget sticker upp (se bild 6). Annars kommer luckan inte ned ordentligt på vänster sida. Rapporteras kan att maskinskruv M5 x 20 mm samt låsmutter M5 från Biltema (art.nr 19-775 respektive 19-917; ca 65 kr för 25 skruvar och 100 muttrar) verkar fungera bra. Skruvskallen är i detta fall ca 9 mm i diameter och hålet i skenan är ca 8 mm. Hålet i gasfjäderfästet är ca 6 mm i diameter och bredden på fördjupningen under fästet ca 12 mm. Den skruv jag köpte är av Phillipstyp och jag hade hellre valt en torx om jag hittat en. Men det gick utmärkt att dra fast det hela ordentligt ändå. Jag höll skruven med korsmejseln och drog fast muttern med hylsnyckel. Bild 7 visar hur mitt montage ser ut.

Bild 7: Mitt montage av fästet i golvskenan
PB178601.jpg
PB178601.jpg (234.62 KiB) Visad 1622 gånger
Baljan under golvluckan

Vid sidan av gasfjädern och fästena krävs ytterligare en ny del, alternativt en modifikation av en befintlig del, för att det hela skall fungera. Baljan med fack under golvluckan är nämligen inte riktigt likadan på de bilar som har gasfjäder som på dem som har krokförsedd snodd under luckan. En uppenbar skillnad är att bilar med gasfjäder har ett uttag (hål) i baljan där gasfjädern kan gå ner med luckan i stängt läge (se bild 1). Det uttaget kanske man kan skära ut i sin befintliga balja med en mattkniv. Men det finns faktiskt ytterligare två skillnader mellan baljorna vilket fick mig att ersätta min befintliga balja istället för att modifiera den.

För det första har baljan på bilar med gasfjäder en krokförsedd snodd undertill av samma slag som den som sitter under luckan på bilar utan gasfjäder. På bilar med gasfjäder kan man således inte bara få luckan att stå öppen utan snodd utan även hänga upp baljan med snodd när man vill komma åt saker under den, t.ex. reservhjul och/eller däcklagningssats (se bild 8 ).

Bild 8: Gasfjädern håller luckan uppe och den krokförsedda snodden under baljan håller vid behov även baljan uppe
PB178616.jpg
PB178616.jpg (315.51 KiB) Visad 1621 gånger

För det andra har bilar utan gasfjäder en upphöjning i det inre högra hörnet av baljan som tar bort en del av utrymmet i baljans innersta fack. Bild 9 visar hur det tidigare såg ut och nedre delen av bild 10 visar den upphöjning som tillkommit. Varför upphöjningen finns där vet jag inte. Jag känner inte till något tillbehör (t.ex. någon styrenhet e.dyl.) som skall sitta där. En sådan placering skulle dessutom kollidera med subwooferns placering. Inte heller verkar grundkonstruktionen där bak vara ändrad på ett sådant sätt att upphöjningen i den nyare typen av balja behövs för att baljan skall gå in i bilar av sen årsmodell. Möjligen kan dock tanken vara att kylflänsarna på subwoofern och dess kablage skall döljas under upphöjningen istället för att synas som med den tidigare versionen av baljan.

Bild 9: I den äldre varianten av balja går innersta facket ända ut i högra hörnet
PB178596.jpg
PB178596.jpg (293.32 KiB) Visad 1621 gånger
Bild 10: I den nyare varianten av balja är innersta facket begränsat av en upphöjning i högra hörnet
PB038588.jpg
PB038588.jpg (353.41 KiB) Visad 1620 gånger
Alltså köpte jag efter moget övervägande en balja avsedd för gasfjäderbilar på skroten för 400 kr. Jönköpings Bildemontering har i skrivande stund en hoper baljor som alla ser ut att komma från 2008:or som bara gått en mil (sök i bildelsbasen på Volvo V70 08-13, Inredning, Bagagerumklädsel/Golv). I praktiken handlar det om bilar som byggts om till ambulanser varvid behovet av baljan bortfaller. Baljorna är således i praktiken i nyskick och den jag fick från JB ser helt oanvänd ut.

Klagovisa: Hur står det egentligen till med det praktiska tänkandet hos Volvo?

Jag vill avslutningsvis ta tillfället i akt att ge Volvo en känga för att de inte lyckas tillräckligt bra med vad som historiskt sett varit en av företagets styrkor: Att utforma praktiska kombibilar. Det handlar i det här fallet inte bara om att krokförsedd snodd inte är särskilt praktiskt, än mindre premium. Hela idén med en enda stor lucka där bak är befängd när man tänker efter. Och luckan är inte den enda försyndelsen.

En enda stor lucka?

Det finns åtminstone tre klara nackdelar jämfört med den tvåluckelösning som fanns på 745 (då med gångjärn mellan de båda luckorna), 855 och V70N. För det första är det nu svårare att se och komma åt de innersta facken. Man måste krypa in med hela överkroppen i en allt smalare och mörkare öppning under luckan och man kan inte längre bekvämt sätta upp ett knä eller två på den bakre luckan för att se och komma åt bättre längst in när det behövs. För det andra finns det ingenstans där bak att ställa de saker man ska stoppa in i eller ta ut från utrymmet under luckan, vilket inte sällan är mer än vad man har händer till. Tidigare kunde man ställa grejerna på den av de två luckorna som inte var öppen men det går inte längre. Slutligen ser man i mörker inte ett dugg av det som döljer sig under luckan eftersom den effektivt skymmer ljuset från taklampan i bagageutrymmet när den är öppen. Fick- eller pannlampa erfordras vilket jag förstås ändå har i bilen av andra skäl. Men det känns onödigt att behöva plocka fram dem för det här ändamålet.

Varningstriangelns och förbandsväskans placering?

Därutöver uppvisar Volvo också att antal praktiska försyndelser som andra kommit till rätta med (t.ex. BMW och Mercedes på motsvarande touringmodeller). I motsats till vad Volvo tänker sig skall förstås varningstriangel och förbandsväska inte ligga under golvluckan eftersom det kräver att man lastar ut allt bagage för att komma åt dem. Inte kul om man måste stanna på motorvägen i mörker och regn med skuffen full av last. I min gamla bil (V70 T5 -02) hade åtminstone förbandsväskan sitt eget ganska lättåtkomliga fack i höger sidopanel där bak och jag lyckades även stuva in varningstriangeln där efter att ha plockat bort lite av det ljudisoleringsmaterial som normalt finns därinne. På innevarande generation av V70 har Volvo gått i fel snarare än rätt riktning och tänker sig att både varningstriangeln och förbandsväskan skall ligga under luckan. Luckan är i motsats till tidigare också så stor att absolut allt bagage måste ut innan man öppnar. Varningstriangeln (som på min 2015 är av ny slimmad modell) har jag nu med milt våld till sist lyckats stuva in snett bakom den lucka i höger sidopanel som egentligen bara finns där för att man skall komma åt blinkerslampan där bak (se bild 11). Förbandsväskan har jag lyckats knöa in under förarstolen. Inte optimalt men bättre än Volvos idé om var prylarna skall finnas.

Bild 11: Min placering av varningstriangeln innanför luckan i högra sidopanelen i bagageutrymmet
PB178602.jpg
PB178602.jpg (291.45 KiB) Visad 1620 gånger
Insynsskydd, nivåreglering och maxlast?

Vidare borde yttre änden av insynsskyddet förstås följa med bagageluckan (inte golvluckan) upp när man öppnar så att det är lätt att lasta in bagage under det (vilket både BMW 5 och Mercedes E klarar såvitt jag vet). Som det nu är har jag valt att göra precis som jag gjorde i min 855 T5 -94 och min V70 T5 -02, det vill säga helt enkelt plocka bort insynsskyddet, som mest är i vägen. Och varför är inte nivåreglering och högre max lastvikt standard på en bil som utrymmesmässigt kan ta så mycket last som V70/XC70? Både BMW 5 och Mercedes E har luftfjädring med nivåreglering där bak på touringmodellerna.

Brandsläckarens placering?

De praktiska försyndelserna finns inte bara där bak. På V70N hade Volvo en utmärkt lösning för montering av brandsläckare, nämligen i en hållare monterad framför/under förarstolen (se bild 12).

Bild 12: Volvos brandsläckare monterad i min V70 T5 -02
Brandslckare08.jpg
Brandslckare08.jpg (77.54 KiB) Visad 1620 gånger
På V70 II tänker sig Volvo att den istället skall monteras efter vänstra väggen i fotbrunnen på passagerarsidan fram (se här). Varken snyggt eller särskilt ändamålsenligt. Mercedes har här en elegant lösning där brandsläckaren kan placeras i ett fack under förarstolen. Dessbättre finns det nu släckare som är så små att de går in i handskfacket eller valfri ficka i bilen. Se t.ex. den släckare av modell MAUS Xtin Klein som beskrivs här. Den har därtill fördelen att innehålla kaliumbaserad aerosol istället för pulver vilket reducerar saneringsproblemen efter släckningen. Så det får nog bli en sådan den här gången. Plus en förhoppning om att Volvo skärper sig när det gäller det praktiska i nästa generation av sin stora kombi.

// Anders

P.S. Jag har en del överblivet material efter min lilla gasfjädersoperation: ett fjäderfäste av det slag som behövs till golvluckan, två fjäderfästen av det slag som behövs till golvskenan, en hel hoper skruvar och muttrar av det slag som behövs för att sätta fast fästet i golvskenan, två kompletta golvskenor från en bil med gasfjäder (vänster och höger skena), båda i skick som nya, och två gasfjädrar. Jag har förstås också en balja avsedd för bilar utan gasfjäder i skick som ny. Den som är intresserad av att köpa något av detta kan höra av sig via PM.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Mycket bra och informativt! (Men jag har inte behovet av det då jag redan har en gasfjäder där)
Dina åsikter borde du framföra "närmare" Volvo. Man kan kanske tänka sig att någon utvecklingsingenjör på Volvo läser här, men det skall man nog inte ta för givet. Pröva att maila till Volvocars eller något motsvarande. Jag gjorde så en gång med en idé som jag hade. Visserligen har jag inte sett något resultat, men jag fick ett artigt tack som svar. Det visar ju i alla fall att någon på Volvo har läst det.
Min idé handlade om klockan i instrumentpanelen. Jag anser att den borde vara kopplad till t.ex RDS för att få automatisk omställning av sommar- och vintertid. Radion är ju kopplad ihop med styrdatorn och styrdatorn själv har säkert en tidsfunktion i minne och annat, som "loggbokförs".

Ett tillägg, när man monterar på trånga ställen och kanske bara kommer åt från ena hållet: https://www.google.se/search?q=blindnit ... ATIQ7AkILw
Dom finns i ett stort flertal utföranden och storlekar. Dom monteras med ett popnitliknande verktyg. I vissa fall samma tång men med en annan insats. En liten "varning" dock: Biltema har en lågbudgetsats med verktyg och muttrar. Men blindnitmuttrarna är av aluminium. Det är ju ganska mjukt och är inte alltid det optimala. Upp t.o.m M6 klarar man med handverktyg. Större blindmuttrar bör man ha pneumatiska eller elektriska monteringsverktyg.
Rådlös skrev:Mycket bra och informativt! (Men jag har inte behovet av det då jag redan har en gasfjäder där)
Dina åsikter borde du framföra "närmare" Volvo. Man kan kanske tänka sig att någon utvecklingsingenjör på Volvo läser här, men det skall man nog inte ta för givet. Pröva att maila till Volvocars eller något motsvarande. Jag gjorde så en gång med en idé som jag hade. Visserligen har jag inte sett något resultat, men jag fick ett artigt tack som svar. Det visar ju i alla fall att någon på Volvo har läst det.
Min idé handlade om klockan i instrumentpanelen. Jag anser att den borde vara kopplad till t.ex RDS för att få automatisk omställning av sommar- och vintertid. Radion är ju kopplad ihop med styrdatorn och styrdatorn själv har säkert en tidsfunktion i minne och annat, som "loggbokförs".
Ja, jag skall försöka få iväg detta till Volvo vid tillfälle. Har just nu kontakt med kundtjänst via mejl rörande andra ting men jag vet inte om det är bäst väg att gå. Jag hade för några år sedan direktkontakt via mejl med den som då var chef för reservdelshållningen på Volvo och jag har också en något avlägsen men dock släkting (min svärdotters svåger) som också jobbar centralt med saker som gäller reservdelshållningen. Även om ingen av dem är rätt mottagare i det här fallet borde de kunna förmedla kontakt med rätt person(er).

När det gäller din idé om klockan så är den, om jag fattat rätt, implementerad vid det här laget. I min V70 D4 -15 är klockan RDS-styrd om jag fattat rätt och du kan få automatisk omställning till sommar-/vintertid. Nu vet jag vem jag har att tacka för det. :D

Redan på gamla 850 fanns för övrigt en dold funktion på stereon (åtminstone största och bästa originalmodellen) med vars hjälp man åtminstone kunde se absolut rätt tid (och ställa bilens klocka efter). Men jag lyckades tyvärr aldrig hitta något motsvarande på HU-803:an i min V70 T5 -02 trots att jag letat lite.
Rådlös skrev:Ett tillägg, när man monterar på trånga ställen och kanske bara kommer åt från ena hållet: https://www.google.se/search?q=blindnit ... ATIQ7AkILw
Dom finns i ett stort flertal utföranden och storlekar. Dom monteras med ett popnitliknande verktyg. I vissa fall samma tång men med en annan insats. En liten "varning" dock: Biltema har en lågbudgetsats med verktyg och muttrar. Men blindnitmuttrarna är av aluminium. Det är ju ganska mjukt och är inte alltid det optimala. Upp t.o.m M6 klarar man med handverktyg. Större blindmuttrar bör man ha pneumatiska eller elektriska monteringsverktyg.
Utmärkt tips!
Rådlös skrev:Kul att höra med klockan. Hälsa Volvo!
Jag har en V70 -08.
Rörande tidsinställning, se manualen till Sensus Infotainment för MY 15, s. 19, här.

Undrar när automatisk tidsinställning infördes och varför det inte tillhandahölls tidigare. RDS är ju inget nytt och redan i föregående generation av V70 fanns ju ett datornät till vilken radioenheten var ansluten. Så det borde ju ha varit en smal sak att fixa redan då.
sthlm skrev:Vad är den där "pinnen" för något?
andersuw skrev:
Bild 10: I den nyare varianten av balja är innersta facket begränsat av en upphöjning i högra hörnet
PB038588.jpg
PB038588.jpg (353.41 KiB) Visad 1626 gånger
Det undrade jag också när jag först såg den. Det är krutladdningen till en av baksätets bältessträckare, gissningsvis den för mittplatsen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
sthlm skrev:
andersuw skrev: Det undrade jag också när jag först såg den. Det är krutladdningen till en av baksätets bältessträckare, gissningsvis den för mittplatsen.
Du anar inte vad jag sökt utan att finna svar på detta.
Tack! :D
Väl bekomme! Källan är den mest tekniskt kompetenta "Volvoverkare" som jag träffat på så jag är rätt säker på att detta är rätt. :D
V90 Meka själv

Hej Jag funderar på att köpa en V90, […]

Hej! Jag köpte mig en volvo s80 D5 från[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]