NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av honcho
Hej. min ABS styrenhet gick sönder. testade löda om kontakterna som många lyckats reparera enheten med, no success.
Bet den sura citronen och köpte en ny på skroten. tog en halv dag att byta den då dom verkligen lagt Styrenheten på dumt ställe i V50:n jämfört med V70 exempelvis.
Nu fick jag nästa överraskning, Startspärren gick igång.
Ringde Volvo men dom sa att detta inte skulle hända.. öhh
har en Kina klon av Vida så läste av och då verkar det som man måste skicka in en order via Vida, och få tillbaka ett nytt paket som man skickar in i ECM/BCM . vågar dock inte sätta upp min kina klon av Dice/vida mot Volvos servrar då dom kan spärra den, dessutom är det otroligt dyrt med abonnemanget.
Finns det inget sätt att komma runt detta?
Sen fattar jag inte varför ABS:en skulle ha något att göra med immobilizern..ockervolvo.
man blir lite upprörd att dom gör det omöjligt att utföra byten på egen hand.
teoretiskt borde det ju bara att sätta samma serienummer som på gamla men det kunde jag inte göra hur jag än försökte.

V50 2005, 2.4 för övrigt

innan jag bogserar bilen till volvo och ställer mig och skriker, har ni något annat förslag?
mjukvaran jag behöver heter 30667171 i VIDA
av ThunderAce
Satte du dit exakt likadan styrenhet med samma nummer som din gamla?

Hade du minus kabeln av innan du gjorde bytet?
av honcho
japp exakt. Serienumret skiljer sig endast. i kapitlet om immobilizern i Vida stod det mycket riktigt att den kollar S/N på BCM och lite annat i CAN bussen, skiljer det sig mot vad som finns i CEM så ingen start. det kollade jag dock inte innan jag byte..
Jag försökte skriva om S/N till samma som den trasiga, dom fälten gick att läsa ut men inte ändras.
av ThunderAce
det är det som är problemet med att byta vissa vitala delar, i bästa fall så behöver du göra en
omladdning av BCM till den du bytt så att CEM känner igen den.
omladdning av denna behöver du göra hos Volvo, om hårdvarunumret är rätt då ska det inte vara några problem
annars blir det att köpa en ny BCM, men tror att de kommer funka.

CEM håller på alla styrenheter i bilen, byter du en av dessa så kommer den protestera, fick byta min enhet till
el.park.bromsen och fick tag på en annan och behövde bara ladda om mjukvara så att CEM fick det lagrat

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]