Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av knut1955
Jeg laget meg et par hjelpemidler for å lette hjulbytte - hjulene på moderne biler er jo tunge å løfte. En gaffel med 400 mm mellom benene og 600mm lange passet for meg. Gjorde hjulbyttet mye enklere:
Gaffel2.jpg
Gaffel2.jpg (24.55 KiB) Visad 3664 gånger
Gaffel1.jpg
Gaffel1.jpg (37.61 KiB) Visad 3667 gånger
Videre laget jeg en kloss for kunne bruke garasjejekk (sv domkraft) på løftepunktet under døren, etter ide fra et annet medlem som laget tilsvarende av stål. Jeg kan ikke sveise så det måtte bli av tre:
Kloss1.jpg
Kloss1.jpg (185.13 KiB) Visad 808 gånger
Klossen i bunn er 70x70x25 mm, på denne har jeg limt 2 klosser på hhv 30x70x26 mm og 30x70x12 mm slik at sporet mellom de to sistnevnte er ca 10 mm.
På undersiden festet jeg en metallplate for å unngå knusing av flaten:
Kloss2.jpg
Kloss2.jpg (125.75 KiB) Visad 801 gånger
av prahna
Så länge det funkar för dig är det ju toppen:) Själv så lyfter jag inte upp bilen så högt att man måste lyfta däcket mer än nån cm....
Användarvisningsbild
av vetten
Allt som underlättar hjulbyten är ju välkommet :)
Dagens bilhjul är ju inte dom lättaste när man börjar komma upp i 17" och större mina sommardäck väger massor så den där "gaffeln" kan ju hjälpa onda ryggar en del :mrgreen:
Användarvisningsbild
av knut1955
Tomas88 skrev:Tråd flyttad till allmänt.
Det er ok at du har flyttet innlegget - men jeg vet ikke om treklossen passer andre bilen enn V70II.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
knut1955 skrev:Det er ok at du har flyttet innlegget - men jeg vet ikke om treklossen passer andre bilen enn V70II.

Folk får väl använda huvudet lite och anpassa måtten/designen efter sin egen bilmodell :wink: Det är ju idén som räknas, mått osv är upp till var och en.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]