NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xaran
Tjena,

Jag har haft problem med min dieselvärmare och efter en liten renovering (sil, packningar, sensor kylvatten in och ut, samt en rengöring av brännkammaren) så går den fint när den går. Får dock felkoder titt som tätt om fläkten och jag misstänker att styrenheten är boven
Jag la spänning på fläkten när jag hade allt på arbetsbordet och den snurrade på fint utan oljud.

Nu till frågan, om jag byter styrenhet, måste jag köpa en speciell från Volvo? Måste den nya enheten kodas in eller är det bara att smälla på den och köra?

Det är en v50 2.0d -07 jag har och värmaren är en eber.
av timebandit
xaran skrev:Tjena,

Jag har haft problem med min dieselvärmare och efter en liten renovering (sil, packningar, sensor kylvatten in och ut, samt en rengöring av brännkammaren) så går den fint när den går. Får dock felkoder titt som tätt om fläkten och jag misstänker att styrenheten är boven
Jag la spänning på fläkten när jag hade allt på arbetsbordet och den snurrade på fint utan oljud.

Nu till frågan, om jag byter styrenhet, måste jag köpa en speciell från Volvo? Måste den nya enheten kodas in eller är det bara att smälla på den och köra?

Det är en v50 2.0d -07 jag har och värmaren är en eber.
Så här felsöker du fläkten:
Mäta förbränningsluftfläktmotorns varvtal
(skiss 3)
• Genomför en varvtalsmätning av förbränningsluftfläktmotorn
med max. 8,2 volt + 0,2 volt endast
HYDRONIC 12 volt resp. 15 volt + 0,2 volt endast
HYDRONIC 24 volt, knäpp härför av kabeln 0,752 brun
ur den 14-poliga kontakten, kammare 14, och kabel
0,752 svart ur kammare 13.
• Anbringa en markering på förbränningsluftfläktmotorns
axelända (t.ex. en svart-vit bricka) och mät varvtalet
med en beröringsfri varvtalsmätare.
• Om det uppmätta varvtalet < 10000 r/min. måste
förbränningsluftfläkten bytas ut.
• Om det uppmätta varvtalet > 10000 r/min. måste
styrdonet bytas ut.

Den styrenhet som du köper från Volvo är en renoverad sådan där dom svaga komponenterna förhoppningsvis är utbytta till bättre. Egentligen så skall styrenheten programmeras med rätt mjukvara då det skiljer mellan S40/V50 eller vad det var. Men när jag köpte en ny så provade jag att montera och sedan åkte jag till Mechanum och ställde mig i kön för att få rätt mjukvara i. Tröttnade efter ha väntat 20 minuter och drog ut och satte i säkringen till värmaren och provade alla funktionerna. Fungerar klockrent!
Tror det beror på att den styrenheten har suttit i en V50 tidigare och hade rätt mjukvara redan. Har man otur är det fel mjukvara. Antar jag iaf.

Styrenheten måste köpas på Volvo eller Auktoriserad Volvoverkstad där dom har tillgång till deras mjukvara. Går inte att köpa en tex hos Eberspächer och sedan ladda in mjukvara för Volvo har sina egna kontaktstycken osv osv osv. Tyvärr.
av xaran
Okej, det blir till att plocka ner den en gång till och felsöka.

Tyckte ändå att det är lite konstigt hur den kan gå fint i 10-30 min för att sedan plötsligt larma om fläkten. När jag nollar koden så dyker den upp kanske upp ytterligare någon gång vid startförsöken för att sedan fungera igen.
av timebandit
Ja det är konstigt konstigt men det kan vara 2 saker.
Intermittent fel. Dvs det är inte fel hela tiden. Den svåraste sorten av fel att faktiskt felsöka. Antingen väntar man tills felfrekvensen ökar så pass mycket att det blir enklare att felsöka eller så börjar man byta komponenter tills man hittat rätt. För det kan ju vara fel på fläkten trots allt men inte hela tiden.

Det kan vara styrenheten som är defekt vilket flertalet av oss råkat ut för och att den bara skyller på fläkten.
Det är varken roligt eller billigt att fixa till dessa värmare. Mest pga vart/hur som sitter.

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]