Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Officefb
Hej!

Kan man se någonstans hur många 745 det tillverkades 1986? Kanske man t.o.m. kan kolla hur många det finns kvar?

Har letat efter ljus och lykta efter en sådan till salu (med B230A och M47, världens bästa bil) men jag hittar aldrig någon. Vill inte leta i onödan, så därför hade det varit fint att veta om det finns några kandidater eller om alla gammel-745 har gått till skroten. :cry:

Tack på förhand!
av Schmoyoho
Vet inte om det finns sådan statistik men av nyfikenhet, varför vill du ha just förgasarmotor och M47? M47 är väl klenare än en M46 och förgasarmotor känns ju daterat även mot ett enklare insprutningssystem. Letar du äldre årsmodeller borde du väl hitta förgasarmotor + M45/M46 och kollar du på nyare borde du hitta B230 med insprut och förmodligen M47. (tänkte säga M90 men den kom tydligen inte förrän till 940).
av Officefb
Schmoyoho skrev:Vet inte om det finns sådan statistik men av nyfikenhet, varför vill du ha just förgasarmotor och M47? M47 är väl klenare än en M46 och förgasarmotor känns ju daterat även mot ett enklare insprutningssystem. Letar du äldre årsmodeller borde du väl hitta förgasarmotor + M45/M46 och kollar du på nyare borde du hitta B230 med insprut och förmodligen M47. (tänkte säga M90 men den kom tydligen inte förrän till 940).
Tycker att med förgasare slipper man mycket tjafs som kan krångla. Likaså M47:an, inga konstigheter och speciallösningar liksom, en femväxlad låda utan krusiduller.

Känns som folk har glömt bort de tidiga 740 och kört slut dem. Det är typ lättare att hitta en gammal 140:a.
Användarvisningsbild
av lennarte
Officefb skrev:Känns som folk har glömt bort de tidiga 740 och kört slut dem. Det är typ lättare att hitta en gammal 140:a.
Dom modellerna före -88B rostade våldsamt mycket mer än senare modeller. Särskilt dom första årmodellerna av 740 (4-dörrars). 745 kom inte förrän till -86 års modell (året innan i USA). Från och med modell -88B (tidiga -89-or) är dom helgalvade, och har ett (hyfsat) lätt insprutningssystem, till och med jag har lärt mig hur det fungerar. Kör en "i princip" rostfri, fruktansvärt misskött, lätt krockskadat 745 GLT 16V -88B. M47 är det "klenaste" växellådan, satt bara på dom motorsvaga modellerna, andra hade M46 (overdrive) eller automat.

Mvh
Lennart
av Officefb
päpplet skrev:Måste det vara en kombi? Jag har en 744 85a jag funderar på att sälja
Tyvärr, vill helst ha en kombi, det är ju ganska praktiskt med en sådan
lennarte skrev:
Officefb skrev:Känns som folk har glömt bort de tidiga 740 och kört slut dem. Det är typ lättare att hitta en gammal 140:a.
Dom modellerna före -88B rostade våldsamt mycket mer än senare modeller. Särskilt dom första årmodellerna av 740 (4-dörrars). 745 kom inte förrän till -86 års modell (året innan i USA). Från och med modell -88B (tidiga -89-or) är dom helgalvade, och har ett (hyfsat) lätt insprutningssystem, till och med jag har lärt mig hur det fungerar. Kör en "i princip" rostfri, fruktansvärt misskött, lätt krockskadat 745 GLT 16V -88B. M47 är det "klenaste" växellådan, satt bara på dom motorsvaga modellerna, andra hade M46 (overdrive) eller automat.

Mvh
Lennart
Jo, det är ju inte så avancerat egentligen, men det är trots allt en del givare och grejer som måste vara fungerande för att motorn ska gå. Jo, M47 är klenast men den räcker nog gott och väl till en B230A i alla fall :) Dessutom är den billig begagnad.

Det hade varit fint att hitta någon lågmilad bil som inte gått på saltade vägar och sen bara ha den som sommarbil.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Finns det M47 med uttag för hastighetsmätarvajer?
Har för mig att dom första 740/760 hade vajer, men minns inte exakt.

Mvh
Lennart
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]