Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dave79
Hej!
Är gammal Saabåkare och har förstått på senare dagar vilka fina bilar Volvo har att erbjuda (samt att det inte finns några nya Saabar : /)
Men söker lite info om Volvos 4-cylindriga bensinare och dieselmotorer.

Diesel:
Hur tåliga är diesel 4:an? har snegalt lite på D3/D4 med 163hk/400Nm. Ska man vara orolig om man vill öka effekten med ett steg1 till ca 190/470Nm.
Vad är den svaga länken: motor, koppling eller växellåda?

2013 kom en 136hk variant, är detta en ren nedskruvad effekt eller har Volvo lagt in en massa prestanda steg på HW i drivlinan?
Men andra ord, kan man förvänta sig samma hållfasthet på 136hk med uppskruvad SW som med 163hk?

Bensin:
Rätt eller fel så har jag sorterat bort 1,6:an och då återstår endast 2,0liter/T5-varianten på 240hk.
Denna verkar lite trött om man ska läsa biltidningarnas summeringar.
Även här fanns det några firmor som erbjuder steg1 med effektökning till ca 260hk/390Nm.
Någon som har erfarenhet om denna motor?
av konig
Om du vill ha en diesel-motor med högre effekt så är det väl bättre att köpa en D5 med Polestar, istället för att riskera både garantier och försäkringar på en D3 med icke-original mjukvara?

Likaså med bensin-motorerna, har T5 för låg effekt så väljer man en T6 eller Polestar-bilen.
av BennyL
Hej,

Jag har svårt att förstå hur du med ena sekunden kan prata om diesel och i andra sekunden tycka att T5:an är trött...
Har kört T5 i snart ett år och trött, det är den inte, speciellt inte om man är van med en diesel i 150-180hk-klassen.
Den går iväg "rätt bra" om man ger benet iväg och i sportläget på lådan. Vill jag "busa" så blir det bäst genom att växla manuellt, men det är svårt att få fäste.
Jag är nöjd med den som en skön kör-bil, men som ändå går att smygköra / snålköra om man vill.

8)
Användarvisningsbild
av ersj
T5 240hk är en fordmotor och relativt ovanlig vad jag vet och ska alltså inte bladas ihop med Volvos egna vea t5 på 245hk. Vad har du haft för motor i Saaben.
av Favazza
Jag har i en annan tråd haft liknande diskussion uppe.
Vi är inne på bensin, men utbudet är väldigt begränsat om man inte vill ha T5/T6.
Är det ekonomiskt försvarbart att ha en sådan? Vi har varit inne på T4...
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Favazza skrev:Jag har i en annan tråd haft liknande diskussion uppe.
Vi är inne på bensin, men utbudet är väldigt begränsat om man inte vill ha T5/T6.
Är det ekonomiskt försvarbart att ha en sådan? Vi har varit inne på T4...
Det är väll alltid en fråga om prioritering, har själv varken kört T3 el. T4 men tycker T5 (VEA) är en suverän motor hittills.
av Favazza
Självklart är det så.
När kom VEA-motorerna? Hur var de innan de kom?
Vad är det för förbrukning på T5/T6 blandad körning (enligt Volvo)?
av BennyL
V60 T5 VEA som jag har ligger på ca 0,7-0,73 blandad på riktigt. Vad Volvo säger? betydligt mindre :???:
På landsväg så vill den ha typ 0,6-0,65 vid lugn körning.

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]