Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag har tidigare bytt övre motorbussning till Polyureranbussning och då hördes ingen skillnad.
Sen bytte jag den övre bakre motorbussning och då köpte jag ett komplett nytt fäste med bussning i så det är inte original. Detta är ingen Polyureranbussning utan vanlig gummi.
Efter detta så vibrerar det lite mer inne i kupén endast vid speciella låga varvtal och motorn låter lite annorlunda på dom lägre varvtalen också.
Inga knackningar utan bara ett annorlunda morrande karaktär.
Detta borde väl ha med att jag fick dit en ny färsk gummibussning övre bak för den var ju sen bilen va ny 1996?
Och att det sitter en Polyureranbussning övre motorfästet som är stummare än gummit?
Detta är en Volvo 855 96:a.
Någon annan som märkt detta fenomen?
Tackar Mattson
Japp det blir nog så efter som att det är nytt gummi den andra hade säkert blivit mjukare och tagit upp vibrationer bättre. Bytte till poly bussningar på min den övre och den undre var ett väldigt skillnad på ljud men nu har det blivit liksom tystare och det är vad jag antar är att den övre bakre bussningen är sliten den slits fortare också efter som det är nu så gott som stumt på den främre övre bussningen vilket gör att den bakre får ta upp det som den främre skulle ha tagit upp.
En markant skillnad mellan ny och gammal övre bakre bussning: Gamla flexar mer pga luftspalter. Nya har inga luftspalter, den är en solid gummipuck.
Detta ger en ganska stor skillnad i ljud och vibrationer.
En motor som sitter stabilt är alltid bättre än en motor som flaxar runt under huven. Nackdelen är ju då att ju stabilare motorn sitter ju mer vibrationer/ljud överförs i karossen.
Så om något är det BÄTTRE för motorn att ha hårdare bussningar.

Sen att ha poly i stora övre fästet men vanlig skumgummi-bussning vid torpeden sliter fruktansvärt mycket på skumgummi-bussningen, då den får ta ALL belastning(eftersom den är mer eller mindre stum vid det stora fästet). Det gör att du sliter ut den bussningen väldigt fort.
Det har jag märkt på mitt eget, det har gått ifrån att vara mer eller mindre nyskick till "jag måste få fingrarna ur arslet och byta det där skiten". Detta under 3år och ~1500mil, dvs inte mycket tid i drift. Dvs någon som kör säg 2000mil/år kommer slita ut bussningen på mindre än ett år.

Och ja - man får in betydligt mer motorljud i kupén med poly bussning i det övre stora fästet. Det är normalt. Tur att 5orna låter så gött ;)
Men att du sliter ut din så snabbt kan de inte bero på att du har en turbobil som borde slita mer på bussnigarna då all kraft kommer samtidigt mot en slö icke turbomotor?
Sen kanske du buskör :) det är väl därför man skaffar en turbobil ?
Tur att bussningen kostade 220kr med hela fästet. Hittar inte den bussningen i Polyureranbussning men då kanske de blir hemskt mycket ljud att ha i kupén. Men 220kr på minst 3år är ju inte så farligt. Ja kommer väl köra ca 500mil på ett år så då klarar jag mig ett tag.
Mattson skrev:Men att du sliter ut din så snabbt kan de inte bero på att du har en turbobil som borde slita mer på bussnigarna då all kraft kommer samtidigt mot en slö icke turbomotor?
Nej, det är inte så en turbo fungerar. Det är främst start/stopp som sliter mest på bussningar - oavsett hur mjuk man är på kopplingen. Samt om man är våldsam vid växlingar då, något jag själv inte ser någon vits med då det sliter på drivlinan onödigt mycket. Bland det sista man vill göra på dessa sorkar är ju att plocka ner växellådan :roll:
Mattson skrev:Sen kanske du buskör :) det är väl därför man skaffar en turbobil ?
Nej inte något av dom heller. Busköra med en tråkig sorkdriftare? Näe skulle inte tro det :P Har aldrig ens 'börnat' med min bil - det ser bara fjantigt ut med sorkdrift :P(+ slitage på drivlinan jag nämnde tidigare, och däck är inte gratis heller)
Enda skillnaden är väl att man kan köra om sniglar på vägen betydligt fortare än med en sugis, utan att "pressa skiten" ur bilstackarn :-)-)
Mattson skrev:Tur att bussningen kostade 220kr med hela fästet. Hittar inte den bussningen i Polyureranbussning men då kanske de blir hemskt mycket ljud att ha i kupén. Men 220kr på minst 3år är ju inte så farligt. Ja kommer väl köra ca 500mil på ett år så då klarar jag mig ett tag.
Har för mig att LMR har den bussningen, även vparts om jag inte missminner mig. Vill minnas att priset låg på circus 250kr, men det var längesedan jag kikade.
Och ja nä, kör du ungefär lika mycket som jag så håller den ju ett tag, och då blir ju 220kr inte så mycket, den är ju heller inte direkt jobbig att byta.

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]

Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]

Det ska inte klicka i bränsle reläet r[…]