Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lodde79
Hej!

Problemet gäller en V70 2.0F som vi haft i ca 5 år kört på etanol hela tiden utan några problem.
Fick lov att tanka bensin i Danmark i somras då de inte har etanol (vad jag kunde hitta i alla fall), och då började problemen.
Bilen gick mycket ryckigt och drog mycket soppa efter att läst felkoden bytte jag främre lambdasensor.
Problemet var borta ett tag sen började den igen, då tröttnade jag och lämnade in den till Volvo.
Han konstaterade samma sak och fick lov att byta båda sensorerna samt gör någon slags nollställning av bränslesystemet då bilen trodde det var 50/50 blandning bensin/etanol men jag körde då bara på bensin.
Ryckningarna är nu borta och inga felkoder längre.

Dock kvarstår ett mystiskt fel som kom ungefär samtidigt med ryckningarna:
Problemet är att bilen inte riktigt har någon ork.
Håller jag full gas accelererar den sakta upp i fart ända tills varvräknaren når exakt 4500rpm då kommer all kraft tillbaka.
Det spelar ingen roll vilken växel eller farter man kör i, utan vad som än är "problemet" så kopplas det bort vid exakt 4500rpm och bilen går som den ska.
Testat både bensin och etanol men ingen skillnad.
På Volvo har dom ingen aning och det känns inte riktigt som dom tar problemet på allvar.
Och det enda för dom att göra är att börja byta ut komponenter mer eller mindre på gissning och det låter väldigt dyrt.
Dom som kört en 2.0F vet att det inte är direkt en fartmaskin, så nu är den Riktigt slö.
Det är dags för oss att byta bil och jag vill inte sälja en bil som inte går bra.

Någon som har några idéer om vad det kan vara? ?:-/

MVH

Tomas
Sälj den till Volvo där de inte tar dig på allvar, så får verkstaden ta kostnaden när de säljer en dålig bil, då behöver du inte känna lika mycket skuldkänslor
av Cal84
Hej.
Jag hade samma på min i somras! Har kört på etanol i 8000mil utan problem och blev tvungen att tanka bensin men problem kom inte förens nästan tanken var slut!
Löste problemet med byte av bränsle filter och rengöring av spridarna!
+ att min service tekniker nollade någon sensor som kände av blandningen,fattade inte riktig vad han menade!
Det jobbiga tyckte jag var att det inte gav någon felkod,men den var riktigt slö under den tiden problemet var!

Hoppas det hjälper dig något! :)
av Alexas
Jag har haft diverse etanol-relaterade problem fast på en SAAB 9-3. Spridarna brukar vara en felkälla till mycket. Jag skulle råda dig till att testa en flaska complete Fuel System Cleaner. Det är ingen mirakelkur som åtgärdar fel men om det du upplever beror på vissa småsaker som kan hända med etanolen i bränslesystemet så kan det hjälpa till.
av Lodde79
Tjenare!

Tackar så mycket för svar och råd.

Jag har gjort ren spridarna och även testat bränsletillsats utan någon framgång tyvärr.
Byta bränslefilter har jag inte gjort men det kan jag göra för att vara på säkra sidan...kostar inte så mycket heller.

Men det känns som ett elektriskt fel??? När det försvinner vid ett exakt varvtal??
Om ett filter eller bränsleslang är igensatt så borde det ju bara bli värre ju mer man gasar?

Jag är inte så insatt i bilelektronik eller motorstyrningar men några fundering:

Kan en spridare bete sig på detta sätt när den är dålig?
Alltså ge dåligt med bränsle upp till ett visst varvtal för att sedan hoppa igång fullt, typ tappa sitt mellanregister.

Och ingen som vet om motorstyrningen kopplar bort någon givare när man kommer över 4500rpm?
Då infon från den givaren kanske inte är intressant längre?

MVH

Tomas
Den "mätaren" som mekanikern talar om finns inte! I alla fall inte i form av en sensor av något slag. Det är i stället signalen från Lambdasensorn som styrdatorn använder för att räkna fram etanolhalten.
Det kanske är möjligt att en bilmek kan gå in via OBD2-uttaget och nollställa där, men någon enskild mätare finns inte.
Hur vet jag detta? Jo, jag fått uppgifter från Volvo vid något tillfälle och har sparat dom i datorn. Jag återkommer när jag har hittat dom.
Lodde79: Vilken årsmodell har du?

Här har jag hittat!

Detta är alltså Volvos egna ord!

Nu är det inte rätt motor, men dom är ju ändå ”släkt”. Texten handlar om 1,8-motorn, medan min är 2,0-motorn. Samma motorblock men större borrning. Min motor heter B4204 S4.

Det beskrivs lite allmänt hur den mäter etanolhalten:

” Regulating the fuel

The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.

The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).

This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel so that the correct lambda value is achieved.”

Detta är ett klipp från en PDF-fil (8 A4-sidor) som jag i något sammanhang har sparat. Jag vet inte varifrån jag har fått den och varför. Men det gör ju inte så mycket, för det var ju intressant. Det fanns lite mer uppgifter också. Bl.a anges förbrukningen på E85 till 1,04 L/mil. (Är det första gången något sådant visas?)

Förmodligen kommer filen från Volvo, men hur och varför jag har den vet jag inte.

Googleöversättning:

"Reglering av bränsle
Engine Control Module (ECM) har ny programvara anpassad för B4184S8. Detta används för att beräkna etanolhalten i bränslet och för att optimera anpassningen av beräknade bränsleinsprutningskvantiteten.
Etanol/bensin blandning kan variera avsevärt i tanken, från endast E85 till endast bensin. Blandningen mellan etanol och bensin detekteras av den "normala" anpassningsstrategier för Engine Control Module (ECM).
Detta sker genom att utvärdera Lambdasond signaler. Till exempel "en hel del" av etanol resulterar i en mager bränsle/luftblandning. Engine Control Module (ECM) kompenserar genom att öka mängden insprutat bränsle, så att det korrekta lambdavärdet uppnås."
av Lodde79
Tjenare!

Nu tror jag det blev fel...har inte pratat om någon mätare, dock nollställer dom något? uppdaterar programvaran???
Gjordes i samband med att båda lambda sensorerna byttes i alla fall.

Yes, helt riktigt att är båda sensorerna som mäter etanolhalten.
Mina visade att det var 50% etanol fast det bara var bensin i tanken.
Böt den främre först men det hjälpte inte så dom böt även den bakre.

Tackar för infon!!!
Dock behöver du inte leta för jag tror det är ett utdrag ur Volvo Vida.
Vilket jag har installerat så det har jag koll på. :wink:

Det är en 08:a

MVH

Tomas

Kilometrarna har krympt i kylan?

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]

Läs ut felkoderna så har man någo[…]

slungdiff på 945

1 - kolla om lappen sitter kvar på bakaxeln.[…]