Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Min 2015 XC70 D5 Awd Sport Edition skall snart in på 1-års service och en första kontroll. Jag tänkte upprätta en lista på saker som jag misstänker kan vara värda att låta ÅF titta på. Jag har själv noterat följande ev problem med min bil. Vad har NI haft för problem med Er nästan nya XC70?

Knak i mittkonsoll vid karossrörelser.
Knak i dörrarna vid karossrörelser
Dörrhandtag vä fram kärvar
Läderklädseln har lite skavanker både på förarsätet och baksäte. Det ser ut som skinnet är väldigt tunt och att stoppningen nästan lyser igenom eller i alla fall skapar konturer i lädret. Det ser inte så fint ut.
Jag misstänker även att min dragkrok sitter för högt dvs högre än rekommenderad maxhöjd på 45cm. Detta har jag tagit upp i annan tråd och gäller XC70 med nivåreglering.

Det vore kul att höra om Ni sett samma problem? Kanske har Ni andra värt att veta problem med Er XC70 som Ni uppmärksammat eller fått åtgärdade på service?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har ingen XC70, men väl en V70.

Mina problem:

-Det knakar i b-stolparna när bilen är ordentligt solvarm och man kör iväg.
-Hö bakdörr var dåligt injusterad från fabrik. Det löste ÅF första veckan.
-Dörrhandtag vä fram kärvar ibland
-Mittkonsolen håller tyst, men ibland kommer ett skallrande ljud i området kring skärmen. Det händer så sällan att jag inte kan påvisa det för min ÅF
Användarvisningsbild
av Hanzon
Handtag vänster fram kärvade, har haft inne den hos ÅF två gånger innan felet det åtgärdades
Kåpan vid förarstol där knapparna sitter till el-manövreringen till stolen trasig från fabrik, åtgärdad av ÅF
Belysta instegslistor utbytta två gånger första halvåret.
av Schmoyoho
Av nyfikenhet, ni två ovanstående som haft problem med att handtag kärvade: vad exakt har kärvat och vad var lösningen? Min bil är för visso rätt gammal i jämförelse men min förardörr har ett rätt trögt handtag utifrån och även inifrån känns handtaget trögare än andra dörrar. Fick ni någon mirakeluppsmörjning eller bytte de något lite snabbt och smidigt när bilen var så pass ny, om ni råkar veta?
av mitsu00
Hej,
Detta med knakningar i B-stolpen och knarret i inredningen. Har någon fått diagnosen angående orsaken? Hur åtgärda? Intresserad framförallt att bli av med knakninar i B-stolpen. Fenomenet uppstår oftast vid backning på ojämt underlag.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Svar till Schmoyoho: Fastnade i utfällt läge enligt bild var problemet med mitt handtag, åtgärd enligt ÅF var demontering av handtag och smörjning.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (597.71 KiB) Visad 365 gånger
av Alexas
XC70 MY14.

# Fick strålkastaren utbytt 2 gånger. Första gången på grund av trasig p-lampa. Andra gången för att den nya strålkastaren hade defekt xenon-lins.

# Jag har knak och knorr från mittkonsol, b-stolpe och bagagelucka ibland. Dock så sällan så jag inte kan visa upp det för tekniker.

# Låskista hö bak utbytt. Dörren gick inte att öppna igen efter avfärd med automatisk låsning.

# Kärvande handtag. De fastnar inte som på bilden ovan men de är väldigt "hackiga" eller okänsliga när man drar i de. Precis som att det fattas smörjmedel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Mitt förardörrshandtag har hängt sig i utdraget läge några gånger. Jag har smort lite och så har det gått igen. Men jag har inte gjort det så seriöst att jag demonterat handtaget.
Inget som jag tyckt var meningsfullt att åka till verkstad för i alla fall.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Dessa handtagen har krånglat sen Volvo började med den typen av handtag kan inte förstå att de inte lyckats få ordning på dem, får se hur länge det dröjer innan nya bilens handtag börjar krångla...

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]