Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej
Börjar bli dags att byta belägg fram på min bil och troligen även skivorna då.
Vad ska man köpa för belägg och då även troligen skivor?
Biltema känns inte aktuellt. Kikat lite på EBC´s Redstuff/greenstuff/yellowstuff.
Kör inte på bana eller racing med den men något bättre än Volvo´s vill jag nog allt ha.
Vart köper jag dessa isåfall ?
M
Användarvisningsbild
av palmqvist
Dessa verkar sälja de i Sverige
http://www.getech.se/
av Alexas
BSR har ett väldigt stort sortiment av EBC.

I övrigt rekommenderar jag att du tar gröna. Du kör på vanlig väg och gröna passar utmärkt och de är bättre än original.

Röda är också OK men de är påtagligt hårdare och lämpar sig mer till prestanda-bilar/aktiv körning. Yellowstuff ska du inte ha om du inte kör bana. De behöver värmas upp för att fungera korrekt. Men när de är varma, oh boy vad det hugger på skivorna. Och äter dem :D
av mortimer
Förmodar man bör byta skivor också om an byter till dessa lite vassare beläggen, typ slitsade skivor ?
av Alexas
mortimer skrev:Förmodar man bör byta skivor också om an byter till dessa lite vassare beläggen, typ slitsade skivor ?
Det är inget krav för att beläggen ska fungera korrekt. EBC-belägg (samtliga serier) har en tunn yta som är till för att slitas ihop med skivorna som sitter på bilen. Men, beroende på skivornas skick så kan det naturligtvis vara en bra idé att byta nu så du slipper byta skivor om 1-2 år. Sport-skivor eller inte låter jag vara osagt. Det hjälper att kyla samt bättre grepp vid stora vattenmängder men om du märker någon skillnad eller inte vid vardagskörning är svårt att svara på. En brembo-skiva kostar runt 350 kr/st, vanlig ventilerad.
Användarvisningsbild
av Perra83
Vanliga skivor fungerar utmärkt med EBC belägg.

Om någon är sugen på EBC greenstuff så har jag en NY uppsättning ligger i garaget. Passar S/V60 -13 front med 300mm skivor. Passar såklart fler modeller säkert V70.

Volvoskivor och greenstuff bak blev väldigt bra. Sotar mindre mot original och skivorna blir inte blåsvarta efter några hårda inbromsningar.
av mortimer
Jag kikar lite på slitsade skivor men är lite osäker på vilken dimension jag ska ha o vilka jag ska välja. EBC´s skivor var ju inte gratis.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]