Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elmeholt
Hej, har en v60 2012 som gått 8000 mil. Märker att luckan går förjäkla tungt när man ska öppna, och gasfjädrarna orkar inte själv "trycka upp" luckan som den gjort på mina v70s innan.
Ska det kanske vara så att den inte orkar med, eller är mina gasfjädrar slut?
av mikebike
Elmeholt skrev:Hej, har en v60 2012 som gått 8000 mil. Märker att luckan går förjäkla tungt när man ska öppna, och gasfjädrarna orkar inte själv "trycka upp" luckan som den gjort på mina v70s innan.
Ska det kanske vara så att den inte orkar med, eller är mina gasfjädrar slut?
Jag försökte få detta på (begagnat) garantin, men fick till svar att det var "normalt".
Min baklucka öppnas nätt och jämnt på sommaren, på vintern orkar gasfjädrarna inte med.
av Elmeholt
Bokade två näst intill nya på skroten nu från en bil som gått 600 mil. Utgår ifrån att det blir bättre.
Testade på en ny v60 å där åkte den då upp själv, och är ju samma kaross nu som 2012.
Hoppas i alla fall de hjälper.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är på både gott och ont.
Här hemma när vi hade gamla vikporten i garaget slog luckan i porten om man va oförsiktig. Ja bröt nageln ordentligt en dag när luckan på C30n for upp. Luckan klarade sig men ont fick ja.
Nu med takskjutsport får luckan plats under. Jag är däremot osäker hur det blir om vi har en hög XC eller liknande med ellucka :roll:
Tror att V60n vill ha lite hjälp upp. Så länge luckan inte inte åker tillbaka ner är ja nöjd.
av squadron
Gammal tråd men, jag har samma problem på min xc60. Köpte den på firma och luckan blev kass inom 6 månader = garantin ska täcka det. Men Volvia hävdar att det inte ingår.
Verkstaden jag anlitar vill ha nära 7000 för nya dämpare inkl jobb.

Är de svåra att byta själv om man köper på skroten?

Kan man sätta vanliga gasdämpare om man har elektriska från början?
av andersuw
Vad har försäkringsbolaget (Volvia) med saken att göra om det är garantin det är fråga om? Och om det täcks av garantin avgörs av vad det står i garantibeviset, inte av vad din handlare säger. Har du läst vad där står?
av andersuw
Så vitt jag vet utfärdar inte Volvia några garantier. De säljer försäkringar. Men läs vad som står i garantibeviset. Där bör framgå om fel på bakluckan täcks av garantin eller inte.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]