NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Min frus S40N-04 har ett läckage av kylarvätska som verkar komma högt ifrån på vänstersida. Det verkar ha pågått under lång tid och än har inte varningslampan för låg nivå tänds. Jag provsmakade en droppe och den kändes söt som väl är typiskt för glykol.
Innan jag börjar med några stora reparationer på en bil som är 11 år och har gått 10500 mil och har ett begränsat värde på marknaden , undrar jag om det finns något allmänt känt ställe som brukar läcka på S40N/V50N med 2,5l bensinfemman.
Det kan vara kylaren, slangar, etc. Gissar att kondensorn till AC också är vätskekyld och då kan det vara läckage i den eller i slanganslutningar,AC funkar mycket bra,
Finns det någon sprängskiss tillgänglig så man kan se alla komponenterna i kylsystemet?

Era synpunkter önskas innan jag själv börjar en enkel felsökning underifrån på någon mack med pelarlyft. Sedan blir det nog att lämna in bilen till en Volvoverkstad, men det känns bra i fall man kan guida dom om vad felet kan sitta , för att slippa dyra komponentbyten om möjligt.

Ett annat angreppssätt är ju att sätta till kylartätning direkt i systemet och hoppas det blir tätt den vägen , Är det någon som har gjort det på denna motortyp och i så fall vad blev utfallet. Jag tänker mig kylartätning ex.vis från STP. Funkar det även om det är en spricka på en gummislang?
Många frågor och tack på förhand för era erfarenheter och synpunkter.
MVH
Ulf
Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Toppen, stort tack för svaren!