Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crölle86
Hej! Köpte för ca 2 månader sedan en V70 D3 automat -11 hos en Volvo-säljare i trakten. (13.500 mil ca)

I lördags varnade bilen för låg kylvätska, stannade och konstaterade att kylvätska fanns, tänkte att det är givaren som spökar.
I Tisdags körde frugan bilen då den började varna igen, så hon stannade och kollade kärlet där det var helt tomt. När hon sen öppnade locket så pös det ut ganska mycket luft och vätskan bubblade upp till max igen.

Märkligt tänkte jag och ringde verkstan, lämnade in bilen idag där dem efter provtryckning konstaterade att det "nog" är toppackningen, dem ska få klartecken från företaget innan dem påbörjar demontering av topplocket. (om det var fler skador än packningen så blir det ev. utbytesmotor).

Tänkte bara höra om detta är ett vanligt fel? och isåfall om Volvo har "rättat till" det så att det inte blir samma fel igen efter ett antal tusen mil?

Mvh
av Triad
Ja tyvärr är det ganska vanligt. Grundproblemet är att topp packningen har fått en "flytande" funktion som gör att den kan röra på sig. Det i sin tur knäcker packning och orsakar skador på toppen. I början när problemen uppdagades MY08 så förekom även spruckna cylinderväggar. Detta löstes med mjukvara som har inbyggt skydd för förhög kompression.
av Triad
Vid rep idag så monterar man med annan typ av packning, i nästan 100% av fallen även en ny topp. Åtdragningsmoment är även det förändrat gentemot fabriksbyggda motorer.
av pille
Samma sak hände mig, köpte en MY10 XC70 D5 med 12000 mil på mätaren. Efter några veckor så larmade det om låg nivå på kylvätska, fyllde på men när det hände igen efter ytterligare ca 300 mil så lämnade jag in den. Skadad topplockspackning som legat och "vibrerat" och på så vis även skadat toppen. Byte av topp inkl packning gick på konsumentköspgarantin. MYCKET glad att jag köpte bilen hos en handlare...
av Triad
Tyvärr förekommer problemet i hela den fem cylindriga dieselmotorns livslängd ifrån MY08. Även om det är mindre vanligt på sista året.
av Crölle86
Tack för svaren!

Aldrig hört talas om flytande toppackning förr, verkar vara ganska korkad konstruktion eller? Trodde nästan det var en robust stålpackning iom att det är en diesel.

Men det är ju bra om de har bättre material efter reparationerna iaf. Vi har också garanti på bilen som tur är, annars hade det inte blivit alls kul.

Mvh
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Vet inte vad ni menar med flytande riktigt men.. Än idag är packningen några lager med metall - beroende på kolvhöjden så finns det lite olika tjocklekar så det blir korrekt höjd mellan block - topp. Den läggs bara ovanpå cyilinderplanet och styrs in av 2 styrhylsor som finns i samma plan.
av Triad
Valet av ordet flytande packning är inte mitt utan en förklaring saxat direkt ifrån Volvos TJ. Visst ibland förskönar dem det hela. Som när det började läcka på de gamla dieslarna mellan ramlager halvan och block. Då sa Volvo att orsaken beror på att ett kallt motorfäste var monterat. Jo visst!
av mortimer
Då är följdfrågan om det finns något man kan göra för att förhindra detta ? Har själv likadan bil som TS med 9000mil på mätaren.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]