Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Tette
#1011309
Hej!
Har inte riktigt kläm på det här med försäkringar, mestadels för att jag aldrig behövt använda dem :D
I dagsläget har jag volvon halvförsäkrad hos Länsförsäkringar med MER paket (skadegörelse & vilt b.la.) I denna försäkring så ingår glas såvitt jag har förstått och min fråga lyder nu som denna: Vad täcker glasförsäkringen? Är det endast vid stenskott och sprickor som gör att rutan typ går sönder, alltså riktigt sönder?
Vindrutan som sitter på nu har nog suttit där i hela bilens liv och är väldigt repig (läs spindelnät) och har några rediga stenskott men inget som bes har påpekat. Är detta något som man använder sig av glasförsäkringen till eller är det bara att hosta upp pengarna själv om man upplever det som en defekt på bilen?

Har försökt att tyda villkoren hos Länsförsäkringar men jag blir inte klokare. Kanske lite trög men frågar man inte får man inte veta :lol:

MVH
Tette
av Wizzman
#1011321
Försäkringen täcker inte slitage, och åker du in med stenskott som inte blivit en spricka ännu kommer de troligtvis inte byta rutan utan laga stenskotten.

Att jag fick ett rejält stenskott i den slitna vindrutan på förra bilen i samband med att man la oljegrus på vägen jag kör till jobbet var det enda positiva med det där förb-nnade oljegruset :)
av jwiss
#1011328
Om du har ett stenskott i synfältet byter dom rutan.
Om rutan går igenom besiktningen är den ej utsliten.
Se till att få ett stenskott i synfältet innan bilprovningen klagar på repigheten!
av Triad
#1011329
Max 3 stenskott får lagas i en ruta. Beroende på placering så kan man laga den eller inte. Förbjudna områden är i siktfält och i ytterkanterna. Och ja, ser inga problem i att du kan byta på försäkringen. Man tar en bedömning innan man lagar om rutan så att säga är värd det.
av jwiss
#1011333
Jag har 3 små grop-skott, inga sprickor, kanske 2 mm i diameter och någon mm djupa.
Den fösta lagade jag (200 :-), den andra tog ett tag innan jag upptäckte men enligt volvos besiktnings-snubbe var den för lite för att lagas, den tredje tog mitt framför mitt vänstra öga.
Bör jag byta vindruta redan efter 950 mil?
Länsförsäkringar med 35% självrisk vid byte.
av Triad
#1011394
Den tredje och sista får inte lagas om man ska följa fackmässig rep. Lagar själv stenskott och har hand om försäkrings ärenden på jobbet.

Så, följer man Volvos rekommendation så är det byte som gäller. Trist att du valt LF! Volvia nästa gång kanske.......
av jwiss
#1011396
Triad skrev:Den tredje och sista får inte lagas om man ska följa fackmässig rep. Lagar själv stenskott och har hand om försäkrings ärenden på jobbet.

Så, följer man Volvos rekommendation så är det byte som gäller. Trist att du valt LF! Volvia nästa gång kanske.......
Jag hadde IF som motpart i våras, nej :) det är värt dom tusenlapparna i självrisk, jag har (något) lägre premien än volvia oxo.
av jwiss
#1011410
snoddasD5 skrev:Men lätt händer ju en olycka så rutan går sönder och då täcker din försäkring.
Jag har glasförsäkring! Bara självrisken som i praktiken är dubbelt (?) så stor vid byte. I andra fall är självrisken lägre, vagnskada tex.

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]