Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick nedslag på handbromsen under bilprovningen och är inställd på att byta det mesta.

Vad jag förstår så är det inga justeringar bak vid backarna. Men, att det finns att köpa ifrån tex Skruvat.se.

Samt så verkar det vanligt att dragarmen mellan wire och backarna blir dålig. Även denna finns på skruvat.se

Men hur är kvaliten på dessa? Värdiga att köpa eller bör man leta motsvarande ifrån Volvo. 850 har väl den justeringsskruven?

Bild
Bild
Jag köpte själva "vajerhållaren" som trycker isär backarna, samt vajer från skruvat. Sen köpte jag original backar på Volvo, har fungerat 3,5 år nu.

Köpte först skruvat backar men som så många andra haft problem med så fick jag i stort sett noll handbromsverkan med dessa, så bytte till Volvo backarna, sen var det frid och fröjd. Men som många skriver så går det säkert att justera in backarna om man köper själva justeringen MEN då ska du lyckas justera in dessa så att de ligger på jämt på bägge sidorna + att du har justeringen inne i bilen.

Det jag gjorde med vajrarna var att flytta över befintliga gummigenomföringen (dvs den som går in i bilen) till de nya vajrarna då denna var av betydligt bättre kvalite samt att det fanns 2st extra flärpar att dra genomföringen på plats med. Smörjde även den nya "vajerhållaren" med extra smörja.
En kompis fick ombes pga taskig parkeringsbroms, tog på omkring 5hacket på vänster sida och inget på höger sida.
Så köpte en justering till högra parkeringsbromsen, var inga problem att få den att ta jämt på båda sidor.
Parkeringsbromsen låg heller inte på nåt eller gnisslade efter montering.
Så jag hade köpt en sån istället för att börja krångla med att byta vajrarna på bilen.

Mvh
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]