Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raven76
Jag har en -14 Volvo D4 XC70 som har problem med att start/stop inte fungerar speciellt bra. Jag brukar ladda batteriet med jämna mellanrum (Ibland en gång per vecka för att vara på den säkra sidan) eftersom jag främst på vinterhalvåret kör korta sträckor (Dock blandat med några långa på ca 30 mil också). Det är inte ofta jag använder start/stop eftersom det är väldigt korta tider jag behöver stanna vid rödljus etc. Men när jag väl försöker använda det nu så står det "Elsystem" som anledning till att jag inte kan använda start/stop.
Jag testade att ladda batteriet fullt med min ctek-laddare. Tog ur laddaren och åkte iväg. Inte en enda gång under de ca 6 km så fungerade start/stop (Ja motorn var varm innan jag var framme). Jag fick det att fungera tillfälligt, men då hade jag åkt drygt 30 mil innan den tyckte att "elsystem" inte var ett problem längre. Jag lät bilen stå två dagar, men nu fungerar inte start/stop igen p.g.a. samma fel.
Jag har bokat tid på Volvo, men vill kolla om någon har några idéer på vad det kan bero på? Är det det "stora" batteriet som åsyftas i "Elsystem" eller kan det även gälla det "lilla" start/stop-batteriet? Jag laddar ju bara det stora batteriet. Men det lilla ska väl inte behöva 30 mil på sig att laddas?
Jag kan tillägga att jag laddar med minus på jorden och inte över minuspolen på batteriet.
av HakanF
Som det står i den texten Har du testat att ladda det lilla batteriet separat eller helt enkelt kontrollera så det inte är slut eller trasigt.

jag skulle ladda det lilla batteriet separat och när det är fulladdat testa en provrunda för att se om det fungerar då?

och sedan skriva här hur det gick.
Användarvisningsbild
av mrgrannie
Hej.

Jag hade samma fel som du på min bil. (V70 D3 2012) Jag hade "Batteriet laddas" som anledning till att start/stop inte fungerade. Efter att jag haft bilen inlämnad för felsökning & mjukvaruuppgraderingar så fick jag ett nytt startbatteri monterat. (det stora batteriet) Efter det så har start/stop fungerat felfritt.

//Henrik
S o St är bara ett spel förgalleriet i stil med ww skandalen. Saknar praktisk användning, men det är imponerade vad snabbt den startar ( har det på min ena bil).
En dam i hemtjänsten i en värmlänsk kommun lämnade in tjänstebilen på reparation för att motorn stannade vid varenda korsning...
Användarvisningsbild
av börne
oldtimersmc skrev:En dam i hemtjänsten i en värmlänsk kommun lämnade in tjänstebilen på reparation för att motorn stannade vid varenda korsning...
Har en kompis som testade nån Golf med s & st & han ringde efteråt & frågade varför han hela tiden fick motorstopp när han körde en automatare :-O) :mrgreen:

Alla är inte intresserade av bilar, han skämdes lite när jag direkt sa att den där "miljöbilen" har s & st, men han är duktigt på mycket annat :wink:
av Daniel73
LazerHawke skrev:S/S har ju ett separat batteri en liten rackare som sitter nedanför vindrutan det är den som sköter s/s
Nej, det förser bilens övriga system med ström så att inte halvljus, stereo etc startar om när motorn startas.
En strömbuffert alltså.

All start av motorn sker via stora batteriet.
Vilken inre styrled passar?

Lättare kanske att läsa av WIN-numret, d[…]

Problem med trafikinformation RTTI

På själva kartsegmentet ser du versions[…]

Balans ljudsystem

Tack så mycket för bilderna :-) Visst[…]

Det är ok när du hänvisar till fel[…]