Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Var och besiktade 245 an och fick anmärkning på co förhöjd tomgång den var 0,40 får vara 0,30. Jag byte tändstift och luftfilter och tankade 2 liter e85 och for och om besikta då var värdena ännu sämre. Jag har kollat felkoder och fick kod 3-1-1 hastighetsmätarsingnal saknas.
Nån som har någon ide var man ska börja felsöka eller vad som kan vara fel
Övrigt så går bilen bra, den kan ibland vandra lite på tomgången.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
exakt vad blev värdena? hur ligger lambda/hc vid tomgång och 3000rpm?

ifall lambda ligger på 0,97-1,03 så fungerar lambdasonden troligtvis

ifall hc ligger över 100 så kan det va tändsystemet, inspurtningsystemet eller dålig kompression

ifall bara CO ligger högt men andra värdena är bra och motorn har fin kompression med nybytta tänddelar/olja/filter mm skulle jag gissa på att katalysatorn är slut
Användarvisningsbild
av lennarte
Som föregående skrev, om man vet alla värdena så kan man "utläsa" en hel del av det. Du får fixa hastighetsmätarsignalen, det kan vara en "gammal" kod så nolla koderna och kör en runda.

3-1-1 = Hastighetssignal
Villkor:
Om motorvarvtalet är över 2100 rpm, lastsignalen motsvarar dellast och styrenheten inte får någon signal från hastighetmätaren under 8 sekunder sätts felkod.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning från kombinationsinstrumentet
Avbrott eller kortslutning till jord i ledning mellan kombinationsinstrumentet och givaren.
Felsymptom:
Tomgångsproblem.

Givaren i detta fall är nog spjällägesgivaren. Har inte varit utför detta problem, så jag kan inte hjälpa dig mer med det

Mvh
Lennart
av pevalge
Värdena va CO 0,3 HC 80 CO 2500 0,4 LAMBDA 1,01 det är värdena som var på första besiktningen, sen när jag besiktade om så var HC högre men det kan ha varit för att jag hade lite e85 i tanken.
Jag tog bort fel koden och körde en liten sväng och den kom inte tillbaka, har även kollat felkoder för spjällkontakten och fick inte fram några felkoder då
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
hc brukar alltid bli lägre med etanoliblanding då lågiblanding (20-30%) gör förbränningen effektivare

kör du en lång tur innan du besiktar? annars kan katalysatorn va kall och ineffektiv....

ditt CO och HC är högt så min okvalificerade gissning är att katalysatorn har gjort sitt om den är ordentligt varm vid besiktningen, är lambdavärdet samma vid förhöjd tomgång?
av pevalge
Har bytt hastighetsmätaren och nollat felkoderna och kört och dom kommer inte tillbaka, men co förhöjd tomgång och hc är fortfarande för höga. Den små rycker lite ibland och vandrar lite på tomgång. Vad kan det vara då?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du lossar den lilla slangen (vakuumslangen) till BTR-en vid insuget och suger in den ska den vara så tät att tungan sugs fast om man håller den för. Om det läcker aldrig så lite så smakar det bensin i munnen och då läcker membranet igenom bensin direkt in i insuget. Felet med min teori att då borde CO vara högt på tomgång också....
Jag körde i flera år med förhöjda CO värden och högt HC (det är godkänt på min -88B) omkring 1,0 (det kollas bara CO på min). När jag sedan började "ta tag i det" så var den allmänna "tongången" både här och hos kompisar hemma att katalysatorn är slut. Efter något års skruvande och byte av en del delar har CO-halten sjunkit till mellan 0,0 - 0,03 och HC låg på 50 sist (jag får kolla dom andra värdena själv). Med samma katalysator, 43000 mil. Så bara det inte kommer bly i dom så är dom ganska "starka". Den skulle egentligen varit bytt i fjor, men jag svetsade i nya rör bakåt och framåt på den så den går ett tag till nu.. :lol:

Mvh
Lennart

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]