Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1007960
Jaha så hade man dratt på besiktningen av bilen ända ut till sista dan. I fredags upptäckte jag att ett av framhjulen fått en oförklarlig reva så istället för att investera i nytt sommardäck slängde jag på vinterdäcken någon dag för tidigt (besiktningen ska inte bry sig) och höll tummarna för att farbror blå skulle hålla sig undan. I morse när jag kör iväg med bilen känner jag starka vibrationer i bakvagnen men då rosthögen brukar skramla lite brydde jag mig inte nämnvärt. Väl framme upptäcker jag att nån jävla snorungejävelsate ta<tt bort ventilen på däcket som nu är ultratunnt....55 svordomar senare har jag ett reservdäck (dock odubbat) på axeln. OOOKEJ en tvåa där men det är lätt fixat.

Väl på besiktningen möts jag av min värsta madröm på en bilbesiktning, en ung rödhårig tjej som hånskrattar åt mig när jag kliver ur bilen och tycker att vinterdäck inte är så bra när det är 20 grader ute.... Som tur är det även en grabb med som låter mig glo under bilen och påpekar att avgassystemet är otätt. Ett slangbrott och sen behövs det tätas med pasta runt klämman efter katten. OKEj låter ändaå bättre än vad jag trott.

När den snofsiga fröken kört ett varv runt kvarteret kommer hon sedan in och påpekar att lamporna inte går att få igång när man startar. Jag upplyser henne att man vrider tändningslåset en aning tillbaka så funkar allt. Det kvittar, det blir en tvåa på tändningslåset. Samt att ABS lampan som jag aldrig sett lyst upp för henne när hon startat och sen har den slocknat.......

Till mina frågor:
1. Vad heter denna slang som är av? Bild
sitter på högersidan jämte bränslefiltret vid bakhjulet. gåre att tejpa ihop? =D
2. Hur fixa täningslåset? är det bara att byta plattan eller?
3. ABS-systemet, behövs verkstad för att få kollat?
Senast redigerad av 1 Chronaus, redigerad totalt 0 gånger.
#1007969
Jo svensk bilprovning kan ju vara himla noga med att följa lagar och föreskrifter i de mest egendomliga fall så kör du tillbaka och lägg en lång elva med dina dubbdäck imorgon den 1 Oktober för då är ju dessa dubbdäck tillåtna oavsett väder.Allt enligt lagen.
#1007970
1.Nu är det väl kanske inte helt lätt att se på denna bild, men just där borde det inte finnas mer än returledning för bränslet och eventuellt en luftning. Om det inte läcker så bör det ju inte vara returledningen i alla fall.
Tejpa!? Nja, det finns nog bättre sätt att lösa det på!

2. Ja byt "plattan", tändningsdosa, volvo-dosa mm mm.

3. ABS-lampan skall lysa upp när man vrider på tändningen, sen kör den en koll på systemet och slocknar efter några sekunder.
Om lampan lyst konstant hade det ju funnits ett fel att åtgärda.
Har du möjlighet att läsa felkoder så är det ju lätt konstaterat ifall det är något man behöver bry sig om.
#1007973
Hilmer skrev:1.Nu är det väl kanske inte helt lätt att se på denna bild, men just där borde det inte finnas mer än returledning för bränslet och eventuellt en luftning. Om det inte läcker så bör det ju inte vara returledningen i alla fall.
Tejpa!? Nja, det finns nog bättre sätt att lösa det på!

2. Ja byt "plattan", tändningsdosa, volvo-dosa mm mm.

3. ABS-lampan skall lysa upp när man vrider på tändningen, sen kör den en koll på systemet och slocknar efter några sekunder.
Om lampan lyst konstant hade det ju funnits ett fel att åtgärda.
Har du möjlighet att läsa felkoder så är det ju lätt konstaterat ifall det är något man behöver bry sig om.
Tack för svaren!

1. Tejpen var väll inte allvarligt menat, nej inget bränsleläckage vad jag märkt och aldrig sett pölar på asfalten så det bör vara nmågot annat.
2. Okej ska kolla runt mer på förfarandet.
3. Efter att själv kollat så lyser den cirka 2 sekunder när jag dratt igång tändningen och sen slocknar den. Menar du att det ska vara så? Hur i helvete kan odågan ens anmärka på en sån sak i så fall. Nej har tyvärr ingen felkodsavläsare så får väll köra till verkstad för dyra pengar antagligen.
#1007978
Chronaus skrev:
Hilmer skrev:1.Nu är det väl kanske inte helt lätt att se på denna bild, men just där borde det inte finnas mer än returledning för bränslet och eventuellt en luftning. Om det inte läcker så bör det ju inte vara returledningen i alla fall.
Tejpa!? Nja, det finns nog bättre sätt att lösa det på!

2. Ja byt "plattan", tändningsdosa, volvo-dosa mm mm.

3. ABS-lampan skall lysa upp när man vrider på tändningen, sen kör den en koll på systemet och slocknar efter några sekunder.
Om lampan lyst konstant hade det ju funnits ett fel att åtgärda.
Har du möjlighet att läsa felkoder så är det ju lätt konstaterat ifall det är något man behöver bry sig om.
Tack för svaren!

1. Tejpen var väll inte allvarligt menat =)
2. Okej ska kolla runt mer på förfarandet.
3. Efter att själv kollat så lyser den cirka 2 sekunder när jag dratt igång tändningen och sen slocknar den. Menar du att det ska vara så? Hur i helvete kan odågan ens anmärka på en sån sak i så fall. Nej har tyvärr ingen felkodsavläsare så får väll köra till verkstad för dyra pengar antagligen.

1. Förstod det, därav mitt svar! ;)
2. Demontera kåporna kring rattstången, sitter med totalt 4st torx underifrån (2 storlekar).
Dra loss kontaktstycket till tändplattan, sen sitter själva dosa med 2st spårmejselskruvar.
3. Ja den ska tända upp för en självkoll när man vrider på tändningen, om allt är okej så slocknar den efter ett några sekunder. Precis likadant för SRS-lampan, men den brukar ta något längre tid på sig.
#1008014
Hej.

ABS-lampan kan bli att lysa om det är trubbel med tändningslåset.
Hon vickade nog ovant på nyckeln när bilen gick för lamporna, och abs fick en felkod..

Fixa tändlåset först, och se hur abslampan beter sig sen.

Sannolikt är slangen till den slutna tank-ventilationen.
Slangen går till en kolkanister i ena hjulhuset bakom innerskärmen..
Där lagras bensinångorna till en elventil öppnar, och suger in det i insuget, och därmed skapar ett kontrolllerat undertryck i tanken

Därför kan det pysa IN, ibland när man ska tanka.

Är slangen bara av, så kan du skarva den med en rörbit och två klammor.

Micke.
#1008084
Därför ska man alltid åka med när dom kör bilen, och påpeka om man anser att dom gör något fel.
Glappt tändningslås brukar dock ge 2a oavsett om man kan få den att fungera eller inte. Det får inte finnas några "mellanhack" så att säga.
Tändplattan är lätt att byta, och kostar inte så otroligt mycket. Jag skulle tro att ny tändplatta åtgärdar ABS 'problemet' och ev. övriga elfel. Möjligen att du måste radera felkoder innan abs lampan slocknar igen.

Däcken finns ju inte så mycket att säga om, det var väl väntat... Surt iaf med ventilen. Och visst, vitnerdäck just nu är väl ingen bra idé att köra runt på... Men det har faktiskt inte bes. med att göra - enda dom ska kolla är mönsterdjup och att det är lika däck per axel. Vilken typ av däck man har monterat är polisens sak att påpeka.

Men överlag tycker iaf jag du inte fick speciellt mycket bakläxa på bilen, lite småskit rent ut sagt, så där lite lagom irriterande :).
Det otrevliga bemötandet är väl en annan historia...
#1008432
Tack så hemskt mycket allihop för att ni ger så bra råd och delar med er av er kunskap, Jagrullar.se är verkligen ett toppenforum! Hoppas jag ska lära mig mer om bilen när jag mekar med den så jag kan ge tillbaka i framtiden.
MickeM skrev:Hej.

Sannolikt är slangen till den slutna tank-ventilationen.
Slangen går till en kolkanister i ena hjulhuset bakom innerskärmen..
Där lagras bensinångorna till en elventil öppnar, och suger in det i insuget, och därmed skapar ett kontrolllerat undertryck i tanken

Därför kan det pysa IN, ibland när man ska tanka.

Är slangen bara av, så kan du skarva den med en rörbit och två klammor.

MickeM.
Okej så det förklarar varför jag kännt bensinlukt på senaste tiden efter en långkörning. Tack för infon! Då slangen bara är rakt av har jag skaffat slang och klämmor nu så det ska vara fixat i ett nafs.

Jag skulle tro att ny tändplatta åtgärdar ABS 'problemet' och ev. övriga elfel. Möjligen att du måste radera felkoder innan abs lampan slocknar igen.
Det intressanta är ju att ABS-lampan endast lyser i två sekunder efter att man startat bilen, precis som i de flesta andra bilar. Har infernaliskt försökt återskapa något längre lysande utan att lyckats så 2an beror bara på ren okunskap. Att fixa tändningen lär inte åtgärda något som är inbyggt i bilen från början, dvs att det görs en koll av ABS-systemet vid uppstart.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]