NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av v50d2136hk
#1007850
stift.JPG
stift.JPG (78.04 KiB) Visad 2226 gånger
Vet nån hur man får bort dessa toppstycken i plast, vågar inte använda verktyg..har kolla i Haynes men det skiljer.
av Perra_367
#1007866
Hej, det är bara att dra den uppåt med fingrarna. Sitter inte alls hårt. Tror att de sitter där som tyngd för att dämpa vibrationer i bränslerören och på så sätt undvika läckage vid anslutningarna.

Förresten så är det ingen D2 utan en 2.0D. D2 är 1.6-dieseln.
av Perra_367
#1007870
Men om du nu som rubriken säger letar efter glödstiften så letar du på fel ställe. Glödstiften sitter precis ovanför "exhaust manifold" (kommer inte på vad det heter på svenska) i "bakkant" på motorn (mot torpedväggen). För att komma åt dom måste du ta bort EGR-kylaren och EGR-ventil och lite annat som sitter i vägen.

Kolla in Esses:blogg om du vill få lite uppfattning om hur motorn ser ut. Glödstiften skall sitta i de fyra hålen som du ser precis ovanför de svart utluft-kanalerna på nedan bild.
http://2.bp.blogspot.com/-1fp_Rp7GE2Q/U ... 114055.jpg
Esses blogg: http://jigrig431.blogspot.se/2014/04/mo ... o-v50.html

Du kan underlätta åtkomsten genom att lossa på det undre momentstaget (som sitter mellan sub-frame och växellåda), därefter lossa på det högra motorfästet (bara skruvarna som går ner i "ramen"), sedan lyfter du motorn framåt (lägg planka mellan din domkraft och oljetråget när du lyfter) så att det blir lite lättare att komma åt bakom motorn.

Lycka till!
av Perra_367
#1008181
Kan inte svära på det, men jag tror att du får svårt att nå glödstiften utan att demontera det som sitter ivägen (ganska mycket). Det är väldigt trångt där bakom motorn så att nå fram till glödstiften (underifrån eller ovanifrån) tror jag blir svårt.

Intuitivt, utan att veta om det egentligen är en "OK-metod" skulle jag sätta en synål genom respektive kabel (om du kan nå dessa, har inte kollat på min om det går.. ) som går ner till glödstiftet och ohm-mäta mot synålen istället, men det lämnar ju ett litet hål (går ju att tejpa över) och så finns risken att du skadar "korderna", så det görs på egen risk i så fall..
av Kaffetobbe
#1008874
Bytte mina glödstift idag och det tog ca.2.5h (2005 V50 2.0D).
Mätte först upp dom via kontakten och konstaterade att 2 av 4st var helt trasiga en hel o en som låg på 1.4 Ohm.
Bra verktyg och små händer är en fördel :D
Avgaskylaren + egrventil + rör måste lossas så att man kommer åt.
Tog lite bilder (ska se om jag kan ladda upp dom någonstans).
https://www.dropbox.com/s/fep3orfabg5yg ... 6.jpg?dl=0
Användarvisningsbild
av v50d2136hk
#1010143
motor.jpg
motor.jpg (107.05 KiB) Visad 2163 gånger
hittade en bild..kan du ta en bild på kontakten du mätte på, hittar inte den heller :(
Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Toppen, stort tack för svaren!