Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej från Norge!

Nu har jag kommit över en Volvo V70 2.0LT 1997-modell som har gått 350 000 km. Ägaren säger at bilen är i god skikk och den är just EU-ok (I Norge måste man Godkänna bilen varje 2 år).

Borde jag va skeptisk når bilen har rullat 350 000?

I morgon ska jag och kolla på bilen och det jag undrar på är vad jag ska se efter. Jag känner till at ventiltätningen (är det så det skrivs på svenska?) kan va dåligt och bilen vill då anvenda lite olja (ut i eksosen?) och at turboen kanske kan va lite dålig om den har blivit kört hårdt. Det är inte ngn rust på bilen, har fått bilder på baklukan, dörr vänster och högra sida (forr och bak), huven och under bilen. Lite överflata-rust är det under men det får man leva med tycker jag.

Vad annat kan ni tipsa mig om? Jag är typ inte god på Volvo-motoren då jag är en BMW-kille av natur, men är efter en god bil jag använda till och fra jobb sen kanske köra på stugan ibland.

Hur är denna motorn jamförr 2.4 20v? Och är detta en bil som anvendar mycke suppa vid "normal" körning?

Förlåt om min svensk inte är "top notch", vi Nordbagar är kanske inte så goda på svensk hehe :)

Tackar förr svar! :)
Lucif3r skrev:2.0LT... Första gången jag hört den betäckningen... Är det den med 180hp? Den lär i vilket fall vara piggare än GLT.

Jo det är den med 180hp (som jag skrev i tråd-tittel). LT är väl lågtrycks turbo..?

Efter vad jag har fattat (från google och andra forum) så är 2.0LT den riktiga betäckningen?

Jag förstår at den är piggare än GLT, men jag tänker mer på vad man ska kolla efter; vad som är vanliga fel på den här motoren o.l :)
Meh, jag läser sällan titlarna speciellt noga :p
Den riktiga betäckning är väl B5204T2 om jag inte minns helt galet. T3 är iaf fulltrycksturbon.

Det är väl inget speciellt märkvärdigt med dessa motorer som inte andra bilar lider lika mycket av. Ska väl möjligen vara vevhusventilationen då, men det är inte svårt att fixa själv om man vill.
Något man dock helst inte vill åka på är läckage vid packboxen mellan låda och motor.... Inget roligt jobb att plocka ner lådorna på dessa(och verkligen inte billigt, om man låter verkstad göra det).
Annars är det inte speciellt mycket... en -97a har förhållandevis lite saker som kan bråka i motorväg. Inga sepparata spolar, inget elektriskt spjäll, ingen MAP-sensor osv..

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]