Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slama
Hej!

Skulle backa upp ett fullt släp med ved till förrådet och då det är lite trångt fram dit fick jag ta nått extra omtag för att inte backa in i lekstugan. Har ju kört med släp förut och visst slirade jag lite på kopplingen men som jag tycker man brukar kunna göra.(gjort samma manöver med min Saab 9-5)

Precis när jag backat färdigt började det ryka endel ut motorrummet och lukta pest, alltså bränd koppling.

Släpet har inte påskjutsbroms och de lutade marginellt uppåt när jag backade.
Körde bilen senare på dagen utan några symtom på konstig koppling.

Vill mest tro att jag accelerat slitaget eller behöver det vara värre?
Användarvisningsbild
av Nexus
Ingen fara med lite rök och os.
Lite OT .... Har bytt koppling på en Toyota Rav 4 som bonden körde fast på åkern. Det fanns inget kvar av kopplingslamellen och svänghjulet var härdat på nytt :wink: Där snackar vi slut koppling och tom plånbok för ägaren efter reparation :lol: .
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, så länge den fungerar är det ju OK att köra vidare. Det brukar märkas om kopplingen slirar om du kör på fyrans växel, ger bra med gas och så gör en snabb dutt på kopplingen. Varvtalet sticker upp men ska omedelbart sjunka tillbaka igen, när du släpper kopplingen. Tvekar det att sjunka, då är det kris.
av Droopy
som sagt, en koppling tål betydligt mer, det krävs en hel del för att köra sönder lamellerna. TS kan fortsätta backa i lung och ro framöver.
av Slama
Tack för respons! Nu kan jag sova gott om natten :D
Får försöka smyga mera med kopplingen nästa gång så jag undviker rökutveckling.
av Slama
Försök att INTE smyga med kopplingen. :wink:
Hur menar du nu?

Jag kanske uttryckte mig fel men jag menade att jag skulle hålla varvet lågt om jag skulle finlira med farten.
av Malmstroem
En koppling har två lägen som den trivs bra i. Helt öppet och helt stängd. Tiden som du slirar på kopplingen bör minimeras -- så inte så mycket smygande. :wink:

Måste du slira för att finlira så är det bra om du har lågt varv och moment som ska överföras.

(Ja, jag vet att urtrampningslagret inte mår bra av att stå alltför länge med kopplingen nertryckt...)
av Slama
En koppling har två lägen som den trivs bra i. Helt öppet och helt stängd. Tiden som du slirar på kopplingen bör minimeras -- så inte så mycket smygande. :wink:

Måste du slira för att finlira så är det bra om du har lågt varv och moment som ska överföras.
Ah, men det är jag i princip införstådd med så det var konstigt utryckt av mig innan helt enkelt.

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]