Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av manlix
Hej!

Köpte i somras en V70 2,5FT 2009 13 000 mil.

Mellanåt upplever jag problem med tvåan och fyran när man växlar upp, inte vid nedväxlingnedräkning. Det hugger till i växelspaken (mothugg) och känns lite kantigt att få i växeln precis som att den synkar dåligt. Det är så en stund, sen blir det bra en stund. Lådan går annars lätt, lite sladdrig i länkaget.

Har begagnatgaranti kvar ett tag till. Bilen var inne för en Annan sak och bad de provköra och känna på lådan då men mekanikern menade att det inte var något. Håller inte med!

Idéer vad det kan bero på? Känt bekymmer?
Senast redigerad av 1 manlix, redigerad totalt 0 gånger.
De två första gångerna jag påpekade problemet var det en annan verkstad än där jag köpt bilen som kollade.

Var tillbaka med den hos säljaren och en mekaniker åkte med som snart kunde konstatera att lådan inte är som den skall. De kunde inte säkert säga vad problemet är men troligtvis problem med synkringarna.

Jag får en ny låda.

Är det något annat man bör passa på att byta när de ändå river ner allt? Den har gått 14000 mil nu.
- Koppling?
- Någon kopplingscylinder?
Det är väl vanligt att man byter kopplingen vare sig det behövs eller ej. Mest för att det är lika mycket jobb att komma åt den annars.
Jag körde 50000 mil med samma koppling i en 850 Turbo, så inte behöver man byta koppling om man växlar vettigt, även om man drar mycket släp/husvagn.
Ifall slavcylindern läcker måste kopplingen bytas?

Men jag behöver inte byta koppling om jag byter slavcylindern innan den börjar läcka?

Skall be om pris på byte av koppling och slavcylindern då. Och be dem endast byta kopplingen om den är dålig men de får byta slavcylindern i vilket fall.

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]