Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LOB skrev:Bilia Partille monterade min (inköpt på skruvat) för en tusing tror jag det var....
Tack. En sats till bilen kostar 2.824 kr om det stämmer 1.000 kr för montering?? tror det säkert kostar mer än 1.000 kr för monteringen. Man hamnar på en bra bit över 4.000 kr säkert. Det är för mycket för att lägga på bilen. Någon som vet något annat alternativ? Någon glad hemmamekaniker?

Såg på Biltema att de har slangvärmare för 289 kr. Kan det vara ett alternativ?
av LOB
Hittade fakturan, 1224 kr inklusive 1 liter glykol. Men då fixade jag innkoppling av kupevärmarkabeln själv. Mikael Larsson hette serviceteknikern (lite äldre och därmed lite kunnigare på våra gamla bilar).

Jag hade inte tid att fixa det själv den gången men det är väl inte väldigt komplicerat egentligen. Men tydligen ganska trångt att komma år för att kapa riktig kylarslang och att få dit värmeelementet. En billyft där man kan stå under bilen är nog att föredra.
Slangvärmare från Biltema är säkert helt ok men det är inte själva värmeelementet (Calix ca 600 kr) som gör paketet dyrt men alla andra kopplingar och jag är osäker på hur kompatibla Bilemas kontakter är med Calix etc. Om något går sönder så är det lättare att få tag i reservdelar til Calix.
Bara ett litet påpekande, som jag har skrivit om förut. Om man väljer ett fabrikat på värmare måste man oftast hålla sig till det fabrikatet om man vill bygga ut sitt system, kupévärmaruttag, batteriladdare, tidur etc. etc. Egentligen inga problem med det för det mesta finns hos varje seriös tillverkare. Men om man väljer Biltema, eller någon annan "lågbudget" på motorvärmaren så är det inte självklart att alla tillbehör och utbyggnader passar till Biltemas produkt om dom själva inte säljer det som utbyggnadssatser. Och skall man hålla strikt på elsäkerhetsbestämmelser så får någon vanlig medelbilsvensson inte klippa och byta kablar och kontakter.
Och Volvo tillverkar inte något sådant själv. Det är någon av dom stora etablerade tillverkarna som gör det i Volvos namn, men efter Volvos specifikationer. Så det passar inte ens i tillverkarens egna produkter. Endast i Volvos "eget" system.
Rådlös skrev:Bara ett litet påpekande, som jag har skrivit om förut. Om man väljer ett fabrikat på värmare måste man oftast hålla sig till det fabrikatet om man vill bygga ut sitt system, kupévärmaruttag, batteriladdare, tidur etc. etc. Egentligen inga problem med det för det mesta finns hos varje seriös tillverkare. Men om man väljer Biltema, eller någon annan "lågbudget" på motorvärmaren så är det inte självklart att alla tillbehör och utbyggnader passar till Biltemas produkt om dom själva inte säljer det som utbyggnadssatser. Och skall man hålla strikt på elsäkerhetsbestämmelser så får någon vanlig medelbilsvensson inte klippa och byta kablar och kontakter.
Och Volvo tillverkar inte något sådant själv. Det är någon av dom stora etablerade tillverkarna som gör det i Volvos namn, men efter Volvos specifikationer. Så det passar inte ens i tillverkarens egna produkter. Endast i Volvos "eget" system.
Det är snabbkopplingar på allt utom kupéuttaget och visst får man själv skarva en jordad sladd

http://www.elsakerhetsverket.se/privatp ... _el_hemma/

Skulle vara kalas om någon vet någon som vill ha ett litet knäck. Annars får jag göra det själv. Hinner inte, men får väl göra det ändå.
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]