Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ECChatare
Som användarnamnet antyder är jag inte jätteglad i 850's ECCsystem. Senaste problemet: Värmeregleringen av förarsidan är halvkajk. Går att ställa från ljummet till maxvarmt. Men inte värme av/kallt. Passagerarsidan funkar OK. Scanning ger en räcka märkliga felkoder vilket verkar bekräfta det som diskuterats i andra trådar att felkoderna för ECCn bara ger indikationer och inte entydiga pekare på verkligt problem/defekt komponent. Men iaf; rent logiskt tycker jag det tyder på att felet ligger i spjällmotorn/axeln till spjället för tempreglering på förarsidan. Fråga: Var sitter denna spjällmotor och spjäll? Har plockat handskfack och underpanelerna på förar- och passagerarsida. Men blir osäker på vad som är spjäll/spjällmotor till förarsida. Når man den från passagerar- eller förarsidan? Följdfråga: Kan man (monterat eller omonterat) se om spjällmotorn reagerar på ändringar i inställd temp på panelen? Alternativ teori: Det är tempsensorn i tilluftskanalen som spökar. Och då blir frågan hur hitta och kollar upp den? Tacksam för tips / L-G
av ECChatare
Tack Hilmer, jo jag har oxå kollat Haynes. Men frågan kvarstår var sitter spjällmotor nr 16 (den till förarsidan)? Och når jag den från passagerar- eller förarsidan? Och kan man se om spjällaxeln reagerar/snurrar när man ändrar tempinställning eller är konstruktionen sluten? Mvh / L-G
Användarvisningsbild
av Hilmer
Haynes har jag inte kollat, detta är från Vida.
Spjällmotor 16 sitter ju som du ser på bilden ovan till vänster på klimatanläggningen, denna kommer man åt från vänster sida om konsolen.
Det är trångt att komma åt, men det går!
Tror inte att man alls kan se huruvida det rör sig eller inte utan att demontera motorn.
Användarvisningsbild
av Hilmer
ECChatare skrev:OK, tack igen Hilmer. Haynes har samma bild. Då kravlar jag in på förarsidan och ser om jag hittar den eländes spjällmotorn. Mvh / L-G
Tänk nu på att ta rätt, dom sitter ganska nära varandra och eftersom det är trångt så gäller det att vara säker på sin sak! ;)
av ECChatare
Precis! Var just och kravlade. Som du säger Hilmer verkar spjällmotor 16 och 14 sitta nära varandra. Och naturligtvis sitter 16 allra grönjävligast till. Har svårt att se hur man ska få ut den utan att riva allt under förarsidans underpanel. Som sagt ECC; fy faaan. Allt detta joller bara för att justera värmen i bilen. Jag menar; vadå separat tempjustering förar- passagerarsida????!!!!?? Om nu frugan vill ha 22 grader om tassarna och jag 20 kan vi väl kompromissa till 21. Så slipper jag tillbringa en kväll i garaget på rygg under förarplatsen och bli på uruselt humör. Morr! Men tack igen för hjälpen Hilmer!
av ECChatare
Exakt vad jag funderat på att göra Hilmer! Låter hoppingivande att du säger att det inte är så komplicerat. Tror strategin blir att köra med halvdålig tempreglering (1/2 till hel värme förarsida) kommande vinter och konvertera till manuellt när det börjar bli varmt våren 2016. Ska leta på lokala skrotar efter manuella komponeneter under tiden. Kan inom parentes säga att jag hört av mina lokala skrotar att det inte är helt ovanligt att folk skrotar fräscha, orostiga välfungerande 850s p.g.a. att dom blivit vansinninga på klatrande ECCsystem och att Volvo begärt hutlösa pengar för att fixa problemen. Sjukt! Inte har du dina gamla manulella komponenter kvar och till salu? Mvh / L-G
Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]

Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]