Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blinky83
#68390
Jag har en 244 som jag just monterat i en D6 turbo med automat o det kommer från en 760, nu är frågan om hur jag ska lösa med startspärr på D o R mfl, finns ju inge kablar på växellådan.. Är det någon som har nå tips? Modifiera i ett spakställ från 760n?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#68445
Vilken årsmodell är bilen?
Suttit manuell eller automat ursprungligen?
Om förutsättningarna är rätt så kan du ju använda original spakställ.
Användarvisningsbild
av Blinky83
#68504
244an är en -88 och det var en manuell original men jag har bytt pedalställ till automat. Jag har tagit pedalställ och spakställ från en 264 -75
Användarvisningsbild
av Hilmer
#68513
Blinky83 skrev:244an är en -88 och det var en manuell original men jag har bytt pedalställ till automat. Jag har tagit pedalställ och spakställ från en 264 -75
Då har du ju startspärren i spakstället, bara att koppla in på kabelstammen, sitter ett kontaktstycke på vänster sida om konsolen bakom panelen.
Användarvisningsbild
av Blinky83
#68516
Ja jag trodde att det var bara så men det enda som sitter på spakstället är en plus o en jord till den lilla glödlampan?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#68520
Eftersom spakstället du har inte verkar vara komplett så föreslår jag att du letar efter ett spakställ från 240 med AW71, (förmodar att det är samma låda på bensin och diesel) med detta spakställ får du dels startspärren och dels knappen till OD:n.
Användarvisningsbild
av Blinky83
#68564
Ja jag får kolla efter ett komplett spakställ då, lådorna är lika förutom att startmotorn är på andra sidan på en diesel. Annars är dom likadana. Ska kanske tillägga att 760n som lådan kommer ifrån hade ingen od knapp så jag tror det är en 4 stegs utan od?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#68565
Blinky83 skrev:Ja jag får kolla efter ett komplett spakställ då, lådorna är lika förutom att startmotorn är på andra sidan på en diesel. Annars är dom likadana. Ska kanske tillägga att 760n som lådan kommer ifrån hade ingen od knapp så jag tror det är en 4 stegs utan od?
Då är risken att det inte är samma låda trots allt, hur ser stället ut från 760in? PRND321 el PRND21?
Användarvisningsbild
av Blinky83
#68566
hm.. i 760n så var det PRND321 lägen..
Användarvisningsbild
av Hilmer
#68570
Blinky83 skrev:hm.. i 760n så var det PRND321 lägen..
Då är det en ZF låda (kan inte den korrekta benämningen) och i och med detta så funkar det ju inte att använda 240ins spakställ då du fattas ett läge.

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]