Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gustav40
Tjena.

Är en aning förrvirrad, Ägde en s60 2.5T -08 för ca 1 år sedan men bytte ner mig till en v40 -04 då jag var behov av pengar och alltid gillat kombi även fast jag aldrig använder utrymmet så är det bra att ha hehe....

Har varit sugen på en v50 -11 -12 D4 då det verkar va en bra bil men när man läser på internet så värkar endå bilen har mycke problem även sista årsmodellerna, ingen s60,v70,v60 kvalite inte?

V70 hade jag kunnat tänka mig då kvaliten tilltalar mig lite mer, men känns löjligt att åka runt i en v70 när man är singel och använder utrymmet 5-10ggr per år om ens det.

Så har ni några råd till en förrvirad kille? vilken bil skall man välja? Nya s60n, har den några kända problem man bör veta om? eller skall man våga satsa på en V50?

MVH
av panorama
Hej,

Åka runt i en v50 eller v70 som singel kille är väl samma sak :D
Inte för att vara negativ men v50 köper man väl när man tycker att v70 har blivit för dyr eller om man är 65 plus och alltid kört kombi. ;)
Min bästa vän arbetar som mek på bilia och säger att s40/v50 är sämsta *kitet om du inte har garage och inte kör när det regnar.

Mitt tips till dig min vän är s60 nya modellen med avtagbart drag så när du behöver frakta saker så hyr du ett släp. En t5 är alltid kul

mvh
Användarvisningsbild
av P210
Jag köpte min V50 för att den var lagom stor och jag tyckte V70:n var "gubbig".. Kombi för att den i mitt tycke är så mycket snyggare än S40N, Har kört 5000mil med min 2010:a nu (156900mil på mätaren) i ur och skur och den har aldrig varit i garaget!!

Två nya bromskivor vid 12000mil och en kärvande tryckgivare är allt jag bytt, tror inte V50 krånglar mer än något annat modernt på hjul och uttalanden som ..Min bästa vän arbetar som mek på Bilia och säger att s40/v50 är sämsta *kitet.. är sällan grundade på fakta, annars finns det en uppsjö med folk här på forumet som kan berätta motsatsen - att V50 inte är några problembilar!

Vill du ha en "mindre" bil kan du ju kolla på C30, eller V60 om du gillar kombi, men de ligger högre i pris såklart.
av Lövet
Det förekommer oerhört mycket struntprat kring s40/v50 och det kommer framförallt från folk som inte ägt någon
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag plockade ut min V50 i dec -10. Det är en skön och lagom stor bil att åka i (bor själv, därav föll V70 bort), både långa som korta sträckor. Jag har hunnit köra 15900 mil i 12 länder. Vanlig service enligt boken, bromsklossar byttes vid 8000 mil, har fortfarande inte bytt bromsskivor. Det är inte någon raketmotor i min, men den går lika bra i 90 km/h här hemma som 190 km/h på autobahn. Det enda som har gjort att jag har blivit stillastående var att kopplingen la av vid ca 6000 mil, det gick på garantin.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:Det förekommer oerhört mycket struntprat kring s40/v50 och det kommer framförallt från folk som inte ägt någon
Sant, förvånansvärt många av de verkar äga en V70 med. :) Men självklart har Volvo inte gjort V50 lika bra som V70, konstigt vore det annars.

Här kan du själv jämföra V50 & V70II iaf: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7793,d.bGQ

Hur som är vi två i hushållet och det är jag som kör vår V50 till 99%. Älskar att köra kombi och tittar nästan uteslutande på det inför nästa byte. Hade klarat oss med en S40 utan problem men tycker inte den är lika snygg. :)
Användarvisningsbild
av P210
Intressant läsning, gjorde en liten sammanfattning, tyckte inte V50:n sticker ut i sammanhanget, blev mest förvånad över antalet generatorer som klappar ihop, inget jag tycker speglar sig här på forumet eller hur många har fått byta generator?

Maskinskador
Volvo V70 II ligger bäst till med en skada per hundra bilar. Även Volvo V50 ligger bra till med två anmälda skador per hundra bilar.
Den genomsnittliga kostnaden för en maskinskada skiljer sig mellan de bilmodeller vi har tittat på. Volvo V50 har den lägsta genomsnittliga kostnaden, tätt följd av Ford Focus. Audi A6 och Audi A4 kostar mest att reparera.

Bromssystem
Den bilmodell som får flest skador på sitt bromssystem är Ford Focus. Men även BMW 3­serien och Volvo V50 drabbas av relativt många skador. Antar att det är bromskivor som slår sig som är den största boven i sammanhanget?

Elektronikskador
Volvo V50 och Ford Focus är de modeller som har flest elektronikfel anmälda. Skador på generator är vanligast.
V50 ligger högst med 20% elektronikskador - därav 15% är generator och ca 3% Startmotor.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har varken drabbats av elfel (generator) eller slagna/skeva bromsskivor....
Användarvisningsbild
av milktrucker
Kan man bara stå ut med den halvtråkiga inredningen så är det inga större fel på P1'orna (V50/S40). Visst är de lite udda med hydraulisk parkeringsbroms och med ett egensinnat elsystem.
Det är hur som helst ingen bil som man lätt uppgraderar eller bygger om/ut. Jag är inte överens med konstruktionen på plattformens botten heller, men den fungerar väl för det vanliga svensson-livet.
av Gustav40
Ja många pratar säkert, det som oroar mig är bara om det uppstår en massa småfel hit och dit speciellt el. Har haft V40 i ca 10 år fram och tillbaka och pratar man med riktiga volvo nördar så är det väl volvos sämsta bil bla bla, Dock har jag och min mor som äger en 04 aldrig råckat ut för något stort fel igentligen, Det jag gillar med V40,V50 är att dom inte dricker så mycket för att vara en mellanstor kombi. Dricker Säkert lika mycket som en c30,Golf osv.

Finns det någon bra kvalitets bil i annat märke i samma prisklass som v50?

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]

Råd vid motortvätt

tvätta på bara.

V90 läggs ner.

Det kan ta tid...... Det hoppas jag :-D

Kanske inte dom flesta, men måånga g&a[…]