Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla! Jag undrar lite kring Driver supportpaketet. Försöker reda ut dom olika funktionerna. En sak jag fastnat i är skillnaden mellan "kollisionsvarnare med autobroms" samt "Pedestrian Detection"? ÄR det inte samma sak? Undantaget är att Pedestrian bara gäller cyklister och fotgängare? :) Men känns ändå som man hade kunnat slå ihop dom två? Löjlig detalj kanske, men jag fastnade lite i detta :)

kollisionsvarnare med autobroms:
Kollisionsvarning med full autobroms är ett hjälpmedel som är till för att assistera föraren om det är hög risk att köra på en fotgängare eller ett framförvarande fordon som är stillastående eller kör i den egna bilens riktning. En intuitiv ljus- och ljudvarning fokuserar förarens uppmärksamhet mot vägen och att undvika kollisionen. Om föraren bromsar sent eller inte alls kommer kommer bilen automatiskt att bromsa med det bromstryck som krävs. Kollisionsvarnare med full autobroms kan reducera bilens hastighet med upp till 35 km/h och i många fall helt undvika kollision.

Sedan läser man

Pedestrian Detection:
Unika detektionsmetoder gör att helt synliga fotgängare och cyklister kan identifieras under dagens ljusa timmar. Kollisionsvarnaren med full autobroms varnar och bromsar för fotgängare och cyklister som det är hög risk att annars köra på. Systemet medverkar till att man kan undvika kollision med fotgängare och cyklister i hastigheter upp till 35 km/h.
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]