NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MichaelaT
Hej, är ny på forumet och har inte någon större kunskap om bilar, so bare with me ;)

Igår köpte jag en Volvo c30 2d R-design som gått 12150 mil. Den är tillverkad oktober 2010, men uttagen först 2011 om jag förstått det hela rätt. Detta gör det till en årsmodell 2011 eller?

Jag är hittills sjukt nöjd med bilen, men var lite orolig innan köp eftersom jag hört att servicen vid 12000 mil är DYR (!!!). Jag har hört om summor mellan 12-20k. Har bland annat pratat med Bilia-mekaniker, MEN flera andra (blandannat säljaren igår) sa att det finns inte på världskartan att den blir så dyr. Att partikelfilter etc inte ens behöver bytas (?) om man kör bilen på ett normalt sätt. Bilen är fullservad förövrigt, men denna sista service är ej gjord och måste alltså göras inom snar framtid.

Jag fick betala 108k för bilen (de hade "missat" att det var en R-design) och då hade vi prutat ned den från 115k och fick 6 månaders garanti. Så jag tror (?) och hoppas att jag gjort en bra affär. Vi ville pruta ytterligare pga att service ej var gjord, men fick offert från en av deras kontakter på 2 500kr på 12000mil och ca 7000 på 14000mil. Bra eller dåligt?

Mammas sambo är bilmekaniker och kan serva åt oss, men jag vill dels veta vad som ingår i nästa service och vad den vanligtvis landar på?

Tack på förhand!
av Perra_367
Hej, grattis till din nya bil!

Vad som skall göras på servicen framgår av din servicebok och följer man den så ingår bland annat följande i 12000-servicen (från minnet)

(Edit: detta gäller för 2.0D, men ej för D2(?))
1. Byte av partikelfilter (köper du denna på Volvo så kostar det ordentligt, skulle tro mellan 6.000 och 8.000:-).
2. Påfyllning av Eolysvätska (vätska som bilen tillsätter till tanken och som gör att sotet som fastnar i partikelfiltret bränns av lättare). Skulle tro att detta kostar cirka en tusenlapp.
3. Byte bränslefilter. Skulle tippa att det ligger ytterligare en tusenlapp här.
4. Luftfilter och Kupefilter ligger alldeles säkert här också.
5. Byta olja och filter. Här ligger ju minst en tusenlapp, kanske 1500:-
6. Skulle tippa att bromsvätskan skall bytas/kontrolleras också.

Att detta skulle ingå för 2.500:- skulle alltså vara ett "riktigt" bra pris :). Jag tippar att verkstaden har tänkt sig oljebyte och filterbyte, det svarar bättre mot den kostnaden, men det svarar alltså inte upp till vad som specas i serviceboken!

Vad flera har gjort här på Jagrullar.se är att man har väntat med att byte partikelfilter och när man väl har gjort detta har man köpt den själv via ebay för cirka 2.000:- istället. Det går också att hitta påfyllnings-kit av eolysvätska för cirka 500:-. Påfyllningen av eolysvätska måste göras, utan denna kommer partikelfiltret att sota igen och bilen kommer att börja gå riktigt dåligt. Övriga delar av servicen tror jag inte att man skall "pruta" på, dvs en budget-12000-service skall minst innehålla påfyllning av eolys, byte bränslefilter, oljebyte, luftfilter och kontroll av bromsvätska (och kanske jag missat något mer), allt detta fixar din mammas sambo. Delar köper du förmodligen bäst från Tyskland (handlar själv från http://www.reservdelar24.se/ ).

Hoppas att det gav lite riktlinjer för dig.
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av grillchips
Helt irrelevant men "missat att det var en R-design", nu vill jag se bild på bilen. ;)
Jag upplever att det oftast är motsatsen, de TROR att det är en r-design pga ex silvriga backspegelkåpor eller en framläpp från en r-design men that's it.
Användarvisningsbild
av P210
MichaelaT skrev:Igår köpte jag en Volvo c30 2d R-design som gått 12150 mil. Den är tillverkad oktober 2010, men uttagen först 2011 om jag förstått det hela rätt. Detta gör det till en årsmodell 2011 eller?!
Det här med årsmodell, modellår, tillverkningsmånad och fordonsår gör många förbryllade. Volvo brukar byta modellår vecka 22 +/- några veckor, dvs maj eller juni, så din bil är då till version och utseenden MY11 (av Model Year 2011) de tillverkades då från juni 2010 - juni 2011.

Vilken term som används beror på vad som är fördelaktigast, vid inbyte värderar bilfirman den gärna som en "tia", när de ska sälja den sedan kan du ge dig på att de kallar den för "modellår -11" Ska du åberopa garanton så gäller den från tillverkningsdatum.
Transportstyrelsen skriver det året bilen är tillverkad. Volvos "modellår" betyder inte riktigt samma sak. Men det är helt enkelt en -11 eftersom den är tillverkad efter vecka 20 -10.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... er-04a-909
http://www.vibilagare.se/reportage/okla ... s-modellar
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=71169
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=31663
av MatsO
Servicekostnaden är helt realterad till vilken motor som sitter i.

2.0D motorn ska ha nytt partikelfilter vid 12000 enligt serviceschemat.

Det finns ett antal 2.0D motorer som itne har servats korrekt som sen har rasat så på den motorn är det min bstämda uppfattning att service ska skötas till punkt och pricka. Sen kan man naturligtvis välja en betydligt billigare verkstad än volvos för att göra jobbet
av MichaelaT
Tack för alla svar! Ja då var det som jag trodde dvs. att den blir dyrare än dom sa. *dom jävlarna* (S) Men men nu är det som det är, ska prata med mammas sambo och se vad vi kan göra ;)
grillchips skrev:Helt irrelevant men "missat att det var en R-design", nu vill jag se bild på bilen. ;)
Jag upplever att det oftast är motsatsen, de TROR att det är en r-design pga ex silvriga backspegelkåpor eller en framläpp från en r-design men that's it.
Det ÄR en R-design men de hade nog inte tagit med det vid värderingen ;) De hade ju tillochmed tagit bilder på R-design märket i kupén ;) sparade ju inte ned bilderna från annonsen men jag ska ta en bild sen och visa :) Blev lite skadeglad när säljaren upptäckte att det inte stod med i annonsen och när han utbrast "Fan, då hade jag ju kunnat sälja den dyrare! " :lol:
Användarvisningsbild
av grillchips
Michaela: Skönt att någon gjort sin research iallafall! :D Pics or its a Prius som vi brukar säga. ;)
av Perra_367
Japp, har utgått från att det är 2.0d? Kanske läste för snabbt? Är det 2.0 bensin eller flexifuel så kommer du billigare undan!

OK, D2:a alltså. Då tror jag att ovan skall gälla, finns väl iof en brytpunkt när partikelfiltret blev "underhållsfritt", enklaste skall vara att läsa av motortypen som då kan vara D4164T (där den sista för 4:an står för 4 ventiler per cylinder där partikelfiltret skall bytas) eller D4162T (2 ventiler per cylinder) som skall ha "underhållsfritt" partikelfilter..
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]