Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 240janne
Jag har då en volvo 240 med en 100A generator från en 940. Efter jag monterade den laddade den prima i ungefär en vecka sedan börja den ladda 13V, jag tog ur den för att kolla kolen men de såg bra ut, efter jag monterat den igen laddade den bra, och nu laddar den dåligt igen...

Varvar man upp motorn på ca 4000 varv så laddar den bättre. Kan det vara att remmen har blivit lös? eller är det något annat som spökar?
Har testat att spänna remmen utan lycka, svårt att hålla den spänd medans man skruvar fast den igen...
Senast redigerad av 1 240janne, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kollat alla kablar så det inte ärjat? Även minus till kaross och jordflätan till motor. Kan kanske vara på tiden med nya kablar. Org generator var väl endast 55 A? Så kan det ju såklart vara fel även på själva laddningsregulatorn även om kolen är ok
Användarvisningsbild
av frasse4
Flyttade du över remskivan från den gamla generatorn eller bar det kilrem även på 940n? När jag bytte generator till en Biltema på min 240 flyttade jag remskivan och drog först inte skivan tillräckligt så då slirade skivan och den laddade dåligt över 3000 rpm... Men du har ju motsatt...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ett långskott bara har du kollat kolbanorna men tycker att den skulle laddat dåligt från början om dessa är dåliga.
Kan ha fel men finns det inte nått plåtbleck på regulatorn eller i generatorn det är iaf två ytor som ska ha bra kontakt.
Har stått och putsat rent nått sånt ev böjt lite på i samband med byte av regulator om jag ej missminner mig.
Jo detta var en pissig beskrivning och minnet börjar på o bli lika pissigt det :).

Sätt på keramiska belägg näst[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]