Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Upptäckte i början av juli när det var några dagar upp mot 30° att det inte kom någon kalluft i bilen när vi körde på AC på vår V70 2.4D 2010. Det har inte varit några missljud, fläkten går som den ska och det är inga problem att få varmluft. Den kalla våren och sommaren gjorde att vi inte märkte att kylan saknades så vi vet inte riktigt när den gick sönder.

Nu har vi äntligen fått in bilen på felsökning med spårämnen (tack för den väntan semestertider) och det var tydligen något som hade spruckit och gasen har då läckt ut. Prisförslaget som vi fått för att laga det är 12.000kr plus några hundralappar för att fylla på gasen.

Jag höll på att trilla av stolen när jag hörde priset så jag kommer inte ihåg om det var kompressorn, kondensatorn eller något annat på K som har spruckit. Men är det här ett rimligt pris för att laga en trasig AC? :roll:

När jag söker runt på forum vad andra har fått betala för en trasig kompressor eller kondensator så verkar priserna snarare ligga på 5000-8000kr som värst, men inte alls så mycket som 12.000kr.
Senast redigerad av 2 abcd1234, redigerad totalt 0 gång.
av mattish
Be dom speca vad det var som kostar 12000kr.
Sen går du till en annan verkstad och berättar vad som behöver bytas och ber om pris.

Du kan även innan dess kolla upp vad delarna kostar som behöver bytas.
Användarvisningsbild
av apersson850
Byte av förångare brukar hamna på femsiffriga belopp, eftersom den sitter på ett sådant sätt att hela instrumentbrädan måste lyftas ut för att kunna byta den.
Kondensorbyte har jag varit med om för runt 5000 kronor, som du skriver. Men det var på 940, som ju är mer lättjobbad än en ihopklämd framhjulsdriven bil.

Vakuumpumpning och påfyllning bör kosta ungefär 2000 kronor. Vilket alltså är minsta avgiften för att göra något alls, om det ska göras ordentligt. Men läckor måste förstås fixas först.
av abcd1234
Okej, har ringt och bett att få det listat, så här kommer det lite mer detaljerat. Avrundat blir det ungefär:

Felsökning: 1000kr
Material/Kondensor: 5000kr
Köldmedium: 2000kr
Arbete: 4000kr

Verkstaden listar det som 5000kr på material och 7000kr på arbete, så jag vet inte om tömning/fyllning av köldmedel räknas som arbete.

Är byte av kondensator något som man bör ta hos en Volvo-verkstad eller är det så basic för en mekaniker att man kan vända sig till Mekonomen, AutoExperten etc. utan problem?
Byte av kondensor är enkelt. Makalöst att de vill ha 12000 för det. Du får en ny kondensor för ~2k. Fixa monteringsanvisningar så kanske du kan göra det själv? En AC-service gör du efter detta på t.ex. Vianor för 995:-.

Eller så ringer du annan oberoende verkstad och kollar :)
Felsökning: 1000kr (priset bör anses som ok, kan vara jävligt att lokalisera)
Material/Kondensor: 5000kr (dyrt, finns mycket billigare)
Köldmedium: 2000kr (för 800 gr R134a, nja, vete fan ... tycker det är dyrt)
Arbete: 4000kr (dyrt - byta kondensor går på 30-60 min, tömma, vakuumsuga, återvinna och fylla med köldmedium brukar ta 30-60 min. systemet ska egentligen vakuumsugas minst 2-3 timmar men det är det ingen som gör ...

Sammanfattning: dyrt
12.000 känns normalt på stora verkstaden med originaldelar.

Men rejält dyrt på lilla verkstaden med piratprylar.
Hört mig för med några fler verkstäder och billigast jag hittat är för 9500kr, men det är över en timme bort och skulle kräva lånebil och andra omkostnader. Överraskande (för mig iaf) är att även min lokala Mekonomen-verkstad ville ha 12.000 för det. Trodde att Mekonomen skulle ligga några tusen under Volvo-verkstäderna.

Så det kanske är helt enkelt att acceptera att det ligger där uppe över 10.000 minst om jag inte ville skruva själv eller lämna in på en liten verkstad som kör helt i egen regi.

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]