Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har ett problem med min 740 90- B234f. Lambda lampan tänds efter ca 3-5 mil även fast lambdan är bytt till en sjysst, lmm är bytt till en sjysst med rätt nr, inga avgasläckage samt inga vakuumläckage. Jag har sprejat med Crc quickclean överallt och får spunk snart!

Jag har ombess idag 31/8 och kan inte hitta felet. Tomgången är lite osäker även när inte lampan lyser, sen blir det värre när lampan tänds. Efter gaspådrag så dippar varvet ner till 500 för att sen komma upp till 900. Samt att den sotar konstant.

Snälla hjälp!!! Kan det vara något med knacksensor eller tempgivaren???

Mvh // David
Användarvisningsbild
av lennarte
Felkoder på något?? När lampan tänds finns det en felkod att hämta i diagnostik boxen. Tempgivaren är tänkbar, smutsigt spjällhus, dåligt justerat gasspjäll, spjällkontakt likaså. Liksom ej bra fungerande vevhusventilation. Läs av och skriv upp felkoderna, nolla boxen och kör igen. Kolla sedan felkoderna igen så har du "färska" koder. Kolla här hur man gör om du inte redan vet det,
http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Du har inte Rex/Regina på din bil

Mvh
Lennart
Mitt felsöknings don är sönderärgat så jag ska åka förbi min andra 740 och sno ifrån den. Sen återkommer jag med mer info. Tps:en har jag justerat om och om igen. Ett lustigt fenomen är när jag kopplar ur kolkanistern så blir tomgången lite jämnare. Jag har även rengjort spjällhuset.
av rid54
Det är ju inte en "lambdalampa", egentligen, utan en motorstyrningslampa... Beskrivningen tycker jag kunde passa in på en defekt tempsensor (och kanske på annat också). Som lennarte nämner är felkoder bra hjälp.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det visar inte felkoder på allt, men det ger ju en vägledning även om det visar 1-1-1. Det betyder ju att det som det kan visa felkodet på är riktigt och då är det ju "bara resten" kvar. Angående kolkanistern, så är där ju en magnetventil som ska se till att "luftvägen" är stängd (nästan) alltid. Om den går bättre när du tar bort slangen, så kan man misstänka något i luftvägarna. När du tar bort slangen, håller du för då eller "suger" den in luft det hållet?

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Det visar inte felkoder på allt, men det ger ju en vägledning även om det visar 1-1-1. Det betyder ju att det som det kan visa felkodet på är riktigt och då är det ju "bara resten" kvar. Angående kolkanistern, så är där ju en magnetventil som ska se till att "luftvägen" är stängd (nästan) alltid. Om den går bättre när du tar bort slangen, så kan man misstänka något i luftvägarna. När du tar bort slangen, håller du för då eller "suger" den in luft det hållet?

Mvh
Lennart

En polare kom förbi och drog ut mina felkoder igår då jag är hemma sjuk. Han fick ut 232 och 221 på stift 2. Sen 111 på stift 6. Han gjorde inga själv tester så det är ju lite synd. Tomgången blir lite bättre när jag drar ut kontakten till kolkanisterns magnetventil. Jag har inte testat att koppla ur vakkumslangarna. Jag är rädd låst i lägenheten nu så jag försöker få saker testade allteftersom jag kan få polare som kan kika på det åt mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rent spontat, fel på tempgivare och läck på avgasröret före Lambdasonden. 2-3-2 (för mycket eller för lite bränsle på tomgång) hade jag när det läckte vid konan mellan främre rör och katen. Är det inte absolut tätt från topplock till katen blir boxen "lurad" av Lambdan att ge mer bränsle. 2-3-2 blir det när boxen inte klarar av att hålla Lambdavärdet till 1. Om 2-2-1 (motorn får för mycket eller för lite bränsle) betyder att tempgivaren inte fungerar kan 2-3-2 vara en följd av 2-2-1.... ?:-/ hoppas du fattar, det blev lite mycket siffror. , OBS!! Tempgivaren sitter under insuget vid 3-ans cylinder på B234F motorn (1-ans på "vanliga" B230F). Håll koll på att båda stiften i kontsaktstycket, det ena stiftet "kröp ut" när jag tryckte på kontaktstycket på min när jag bytte. Tog ett tag innan jag kom på varför det inte blev bättre med ny tempgivare, var troligen ingen kontakt på den gamla heller. Fick dra av "gummituttan" och "hålla mot" med en liten skruvmejsel när jag tryckte på kontaktstycket, sen fungerade det....
Tomgången blir lite bättre när jag drar ut kontakten till kolkanisterns magnetventil

Verkar nästan som det kan ligga ström hela tiden där då. Undrar om inte det styrs från gasspjällskontakten. Den ventilen ska öppna endast vi fullgas. Detta kan kanske förklara allt det andra.... Kolla gasspjällskontakten funkar vid fullgasläge (multimeter eller "diagnostikfunktion 2". Du kan även kolla ventilen på kolkanistern med "diagnostikfunktion 3"
Krya på dig

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Rent spontat, fel på tempgivare och läck på avgasröret före Lambdasonden. 2-3-2 (för mycket eller för lite bränsle på tomgång) hade jag när det läckte vid konan mellan främre rör och katen. Är det inte absolut tätt från topplock till katen blir boxen "lurad" av Lambdan att ge mer bränsle. 2-3-2 blir det när boxen inte klarar av att hålla Lambdavärdet till 1. Om 2-2-1 (motorn får för mycket eller för lite bränsle) betyder att tempgivaren inte fungerar kan 2-3-2 vara en följd av 2-2-1.... ?:-/ hoppas du fattar, det blev lite mycket siffror. , OBS!! Tempgivaren sitter under insuget vid 3-ans cylinder på B234F motorn (1-ans på "vanliga" B230F). Håll koll på att båda stiften i kontsaktstycket, det ena stiftet "kröp ut" när jag tryckte på kontaktstycket på min när jag bytte. Tog ett tag innan jag kom på varför det inte blev bättre med ny tempgivare, var troligen ingen kontakt på den gamla heller. Fick dra av "gummituttan" och "hålla mot" med en liten skruvmejsel när jag tryckte på kontaktstycket, sen fungerade det....
Tomgången blir lite bättre när jag drar ut kontakten till kolkanisterns magnetventil

Verkar nästan som det kan ligga ström hela tiden där då. Undrar om inte det styrs från gasspjällskontakten. Den ventilen ska öppna endast vi fullgas. Detta kan kanske förklara allt det andra.... Kolla gasspjällskontakten funkar vid fullgasläge (multimeter eller "diagnostikfunktion 2". Du kan även kolla ventilen på kolkanistern med "diagnostikfunktion 3"
Krya på dig

Mvh
Lennart

Ja vi är inne på lite samma spår ang tempgivaren. Det är tätt mellan topp och katt. Det kollade jag för någon vecka sen när jag bytte koppling på henne.
Jag ska se om polarn kan göra test på spjällägesgivaren någon dag i veckan. Jag återkommer med mera info. Tusen tack för all hjälp så här långt!

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]