Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cal84
Hej! Har en v70II 2,0f som motor lampan började lysa på men fick inget meddelande i displayen
Bilen går precis som vanligt!
Läste ut felkoden på den- P200800 variabelt inloppskanalsystem (bank1) nollade den men sen kom tillbaka två dagar senare.

Bilen stod still 1 månad nu under semester när vi var bortresta,när vi parkerade den så fungerade allt men när det var daga att börja använda den igen så började motor lampan lysa.

Vad tror ni det kan vara som är sönder? ?:-/
av chraist
Cal84 skrev:Hej! Har en v70II 2,0f som motor lampan började lysa på men fick inget meddelande i displayen
Bilen går precis som vanligt!
Läste ut felkoden på den- P200800 variabelt inloppskanalsystem (bank1) nollade den men sen kom tillbaka två dagar senare.

Bilen stod still 1 månad nu under semester när vi var bortresta,när vi parkerade den så fungerade allt men när det var daga att börja använda den igen så började motor lampan lysa.

Vad tror ni det kan vara som är sönder? ?:-/
Har du provat att ladda upp batteriet? Är tydligen en känslig punkt om spänningen är lite låg med lite konstiga fel som följd om jag förstått en del trådar på forumet. Rätta mig gärna om jag nu har fel i detta :-)
av Leafs
Felkoder brukar vara lite kryptiskt skrivna.... Men min teori skulle kunna ha med den felkoden att göra.

Om jag minns rätt så har denna motor sitt ursprung i Ford Mondeo 2001 och framåt. Den motorn visade sig ha ett ganska vanligt fel, som jag iofs trodde att de fick till redan efter några år. Det brukade vara glapp i den axel som insugsspjällen sitter på. Om man inte upptäckte det i tid kunde något spjäll lossna och sugas in i cylindern = kolvbyte. Jag hade en gång i tiden en sådan Mondeo, och min glappande spjällaxel upptäcktes av mekanikern vid en service, och jag fick känna på den defekta delen efteråt, den var väldigt illa däran. Den gick perfekt trots glappet. Enligt meken kan man höra ett mycket svagt mekaniskt oljud på tomgång, men det är allt.

Jag säger inte att det är det som din felkod handlar om, men det är väl värt att kolla upp.
av Rådlös
Hittade du orsaken själv eller var det någon verkstad som fixade det?

Min fråga grundar jag på att vi läser ibland här att någon lämnar in bilen på en verkstad. Dom kör igenom hela OBD2 programmet, men antingen ger OBD2 inget svar eller så hittar inte verkstaden felet. Då svarar dom kunden: Det är inget fel på bilen!
Det finns flera sådana trådar här.
av Cal84
Blev kopplad till en av Volvos service tekniker som visade sig vara riktigt duktig på dessa motorer!
Han förklarade hur hela vaccum systemet fungerade och vad som kunde vara trasigt,även att han hade stött på detta problem tidigare med att detta spjäll hade fastnat och då gett fel kod-P200800 variabelt inloppskanalsystem (bank1).
Så jag gick ut och kände på detta undre spjäll han kallade det och mycket riktigt det satt som fa... Men gick till slut att smörja upp och motionera och vips så släkte sig lampan efter en stund i landsvägs fart:)

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]