Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jenmic
Hej,
Köpte den för mindre än ett år sedan o hade då gått 8000, (ingen krok) reflekterade då på att den växlade hårt och slirade, TF80sc. Säljaren sa att den inte gjorde det. 1500 mil senare Byter Bilia olja (kolsvart och tjock, nästan bränd) i den o det blev värre, nu ska dom byta låda och och jag ska få en renoverad av försäkringsbolaget.

För att ta hand om denna låda bättre, (han har inte varnat för hög växellådstempratur) om jag sätter en extra kylare till lådan antingen en extra orginal där kylarvattnet går igenom eller en "luftkyld" att sätta i grillen. Dum idé? Hört att tempen på oljan ska ligga mellan 70-90c i lådan? Tänkte det kanske hjälper till att hålla lådan i bättre trim då denna är "kompaktare" än tidigare Tf80 låder.

Tacksam för idéer och reflektioner.
av Periodare
Extra kyl är absolut inte nödvändigt.

Ang problem med den gamla lådan :
Kan den förre ägaren ha kört länge med en felkod? Finns felkoder som hindrar lådan att gå i lockup. Att köra så länge kan ju bränna olja och låda.
av Jenmic
Hej,
Det låg inga felkoder i minnet när jag har varit på verkstaden. Sen vet jag inte vad förra ägaren gjorde. Den gick som tjänstebil. Då brukar man ju bara lämna in om det är något fel då någon annan "betalar". Hallstens växellådor rekommenderade en extra oljekylare. Ett annat företag sa att det inte behövdes göras. Läste lite om det att lådan kan bli varm men inte så varm att den felkodar. Tänkte sätta en krok på bilen också, därför jag funderar på det också. //Micke

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]

Är kolvar och dess ringar utbytta eller gar[…]