Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bromma-Uffe skrev:Hej! Jag har en 745 SE från 1992. Varje vinter har jag hört missljud (rasp och skrap) från bromsarna de första gångerna jag bromsar på en färd. Efter ett antal inbromsningar försvinner missljuden. Har hört att detta beror på rost- eller frostbeläggningar. Stämmer detta? Min bilmekaniker har kollat bromsskivor och bromsbackar och inte ansett att de behöver bytas än.

Men idag (när vinten smällt till ordentligt) hörs inte bara ett raspande utan också ett väldigt konstigt missljud, samtidigt som pedalen pulserar när jag bromsar. Jag får liten bromsverkan, och raspljudet försvinner inte trots 10 mjuka inbromsningar. Det känns som om nåt håller på att gå sönder om jag bromsar hårdare.

Snälla, är det någon som vet vad det är för fel?
LOL äre inte bara ABSen som kickar i i halkan ? ^^
av Bromma-Uffe
Om det är ABS-en, vad gör man i så fall? Lämna in på reparation? Dyrt?

Kan det vara något annat fel?

Jag tackar på förhand för klok vägledning, råd, tips och annan hjälp!
Användarvisningsbild
av Bosse78
Bromma-Uffe skrev:Om det är ABS-en, vad gör man i så fall? Lämna in på reparation? Dyrt?

Kan det vara något annat fel?

Jag tackar på förhand för klok vägledning, råd, tips och annan hjälp!
alltså när det är halt och hjulen vill låsa sig tar går ju ABSen i, och den låter djävel och känns i pedalen det e helt normalt.
av Bromma-Uffe
Okej, jag tror jag förstår, är det alltså rätt uppfattat så här:

1. Att det skrapar och raspar när jag bromsar i början av en färd när det är kallt - det beror på beläggningar på skivorna (rost eller frost) som sedan försvinner (tinar eller skrapas bort) när jag har bromsat ett par gånger?

2. Att det nu låter hemskt illa när jag bromsar och det känns som att bromsarna ska gå sönder om jag bromsar hårdare, det beror på att ABS:en slår till, eftersom hjulen håller på att låsa sig? Kan tilläggas att testet jag gjorde nyss (10 inbromsningar på en lång raksträcka) skedde på ett mycket halt underlag...
Användarvisningsbild
av Bosse78
Bromma-Uffe skrev:Okej, jag tror jag förstår, är det alltså rätt uppfattat så här:

1. Att det skrapar och raspar när jag bromsar i början av en färd när det är kallt - det beror på beläggningar på skivorna (rost eller frost) som sedan försvinner (tinar eller skrapas bort) när jag har bromsat ett par gånger?

2. Att det nu låter hemskt illa när jag bromsar och det känns som att bromsarna ska gå sönder om jag bromsar hårdare, det beror på att ABS:en slår till, eftersom hjulen håller på att låsa sig? Kan tilläggas att testet jag gjorde nyss (10 inbromsningar på en lång raksträcka) skedde på ett mycket halt underlag...
Ja du har fattat alldeles rätt.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]