Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Hej,
Besiktningen av bilen hade anmärkning på ojämn bromsverkan bak (kod 1.2.1) , Samt glapp i höger spindelled (5.3.4)

Besiktningsmannen var ganska sluddig o otydlig i sin förklaring, nämnde även att styrlederna "var på gång", han kollade extra noga styrleden vänster fram. Då sa jag till honom att förra året hade jag en kommentar att höger inre styrled glappade en smula men jag fick det aldrig noterat/anmärkning i protokollet. Han svarade att man bör byta allt i samma veva när man ända är där o rotar, dvs inre o yttre styrled, samt spendelleden. (både höger o vänster sida)

Jag är ingen meckare, även fast jag lyckats byta topplockspackning, och krängsinshämmarstagen på min bmw.
Sitter yttre och intre styrled ihop? Googlar man på delarna så ser inre ut som ett stag, och yttre som en led. Vet ej om jag hittat rätt produkter(?)

http://www.skruvat.se/Styrled-P10719.aspx

http://www.skruvat.se/Styrled-inre-P10299.aspx

Spindelled :

http://magnusbildetaljer.se/WebRoot/Bal ... 3-2741.jpg

Så, bör jag byta alla dessa tre delar på varje sida av bilen? Fråga två, finns det knepiga moment vid bytet? ...eller så lämnar jag in bilen för detta.

Uppdatering ; Hur löser en bilmeck ojämn bromsverkan? Justerar frädrar vid bromskloss? ...bromsrören är fina o bytta för inte så länge sedan.
Motionera upp oken på båda sidor (bromsa, tryck tillbaka kolvarna, upprepa (se till så kolvarna inte går så långt ut så du inte får tillbaka dem)). Byt belägg på båda sidor.

Efter att du bytt styrleder så kan det krävas en framhjulsinställning om du inte sätter de nya styrlederna på exakt samma sätt som innan.
Det är ju ofta så att många slitdelar är jämngamla. I alla fall på lite yngre bilar. Har en del börjat uppvisa slitage så kommer ju dom andra i samma enhet, snart efter. Vad besiktningsmannen menade var nog att byt allt på en gång när du ändå håller på. Då slipper du byta en enstaka detalj om ett halvår igen.
christafer skrev:Motionera upp oken på båda sidor (bromsa, tryck tillbaka kolvarna, upprepa (se till så kolvarna inte går så långt ut så du inte får tillbaka dem)). Byt belägg på båda sidor.

Efter att du bytt styrleder så kan det krävas en framhjulsinställning om du inte sätter de nya styrlederna på exakt samma sätt som innan.
För det mesta krävs det en framvagns inställning även fast man tycker sig ha fått dit de nya styrlederna på exakt samma ställe. Däck är dyrt.
Mange tack för svar :D

Jag har ingen möjlighet palla upp bilen på egen tomt så det är bara GDS-garage som funkar för mig, och jag vågar inte chansa mecka ifall man inte får ihop bilen sen. Så det blir o lämna in för service.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]