Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornel
Bilen i fråga är en 745 -90, automat

Jag fick några fails på besiktningen idag (här är de jag söker hjälp med):
  • CO-halt tomgång för hög
  • CO-halt förhöjd tomgång för hög
  • HC-halt tomgång för hög
  • Lambda-värde förhöjd tomgång för hög
Fick tips av en kompis att det var något läckage någonstans på avgassystemet, får väl börja kolla runt och grejja.
Har misstankar att det kan dra tjuvluft vid själva lamdasonden, vilket borde vara dåligt för värdena (ska se om det går att täta till lite med avgaspasta).

Har inte hunnit läsa av några felkoder än, sen lämnade jag besiktningspappret i bilen som står på jobbet.

Annars, finns det fler bra tips att gå på (utan att läst några felkoder)?
av NilsO
För att ha lite mer att gå på vore det nog bra om du skrev vad värdena låg på, när du har möjlighet.

Lyser avgasreningslampan ("lambdalampan") när du kör?
Användarvisningsbild
av bjornel
NilsO skrev:För att ha lite mer att gå på vore det nog bra om du skrev vad värdena låg på, när du har möjlighet.
Jao, ska kolla upp det imorgon.
NilsO skrev:Lyser avgasreningslampan ("lambdalampan") när du kör?
Nix!
Användarvisningsbild
av bjornel
White skrev:Skulle starkt misstänka katten.
Den är nybytt för cirka ett år sedan (iofs biltema, mest för att det kostnaden var ca 1/3 av vad mekonomen vill ha) och lambdasoden är bytt för ett par veckor sedan (även det biltema, lite osäker på vad den kostar på tex mekonomen).
Användarvisningsbild
av bjornel
White skrev:Hmm... Borde ju inte vara katten då tycker man, men man vet ju aldrig. :???:
Nej, jag tycker inte det.
Dessutom har bilen stått still från oktober till juli, så inte speciellt många mil i den heller.
Användarvisningsbild
av bjornel
White skrev:Men som tidigare skrivit så kolla vad avgasvärdena låg på, det blir lättare då.
Yes, ska göra det imorrn.
White skrev:Ett högt lambda kan ju bero på ett otätt avgassystem, men dom andra värdena borde inte sticka i väg av det.
Jag ska som sagt kolla upp mina misstankar om att den drar luft vid själv lambdan.
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline

Inatt tappade bilen kontakt med nätet igen. V[…]

XC60 MY27

@Sulten , När jag skrev om Norges elpriser t[…]