NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lerom
Hej,
Jag nyligen fått främre hjullager bytta på min C70 T5, automat av 2007 års modell.
Dels tror jag bromsskivorna blivit skeva för det vibrerar när jag bromsar så dessa kommer jag byta (samt klossarna).

Men sedan har det hänt två saker till:
1. Det vibrerar även när jag inte bromsar (nu kan väl även detta vara bromsskivorna så vi får se vad som händer när jag bytt)
2. Ett klickande ljud har uppstått när jag växlar mellan Drive och Reverse.

Jag har fått ett tips om att man kanske måste limma splinesen när man byter hjullager. Jag vet inte om detta gjordes av verkstaden som bytte hjullager.
Är det någon som vet om det skall göras på denna bil? Jag har sökt information utan att hitta något.

Mvh
Henrk
Säkert limmet som fattas. Har haft problem med detta både på föregående V70 D5 och nuvarande V50. Blev tyst direkt efter de limmat. Samma symptom på bägge bilarna, irriterande klick varje gång man växlar mellan fram/back.

Tycker du bör prova att i första hand reklamera arbetet, möjligt att det står i Vida anvisningarna att splines alltid skall limmas, kanske någon annan kan svara på det.

Har för mig jag fick ge 6-700kr för att få bägge sidorna limmade när V50n var 3 år gammal.

Vibrationerna- Kan verkstaden ha förväxlat höger och vänster hjul? Kanske centrumbulten inte har dragits tillräckligt hårt så drivaxeln vandrar? Sällan skeva skivor påverkar vid körning, mest vid inbromsning.
av Lerom
Tack för snabbt svar Dieselputte,
Tar en sväng förbi verkstan imorgon å ser vad dom säger ang limmet. Ska kolla riktningen på hjulen imorgon också. Centrumbulten kan jag kika på när jag byter skivor.

/H
av Lerom
så nu tänkte jag uppdatera lite.
Jag var i kontakt med verkstaden som bytte mina hjullager fram. Hans åsikt var att man inte skall läsa så mycket på internet :roll: och han hade aldrig hört att man skall limma splines. Han trodde klickljudet kom från ett motorfäste men sedan misstänkte han den innre drivknuten - dock fick hans pålitlighet en törn när han sa att en sådan orginal kostar 20k :lol:

Jag var hos volvo och frågade om splinesen. Dom mumlade om att vissa modeller... men sa sedan att det främst beror på vart man köpt sina delar.. om det inte är så bra passform kan det behövas. Volvo tittade aldrig på bilen men misstänkte att det handlade om en bussning.

Ang vibrationerna i bilden så upplever jag att framvagninen ofta men inte alltid skakar vid inbromsning.

När jag upplevt vibbrationer då jag bara åkt rakt fram har jag provat att lägga i neutral men vibbrationerna fortsätter, och tilltar ofta när jag bromsar (fortfarande med neutralen i).

Känner mig ambivalent om jag ska byta skivor och belägg eller om jag skall felsöka (jag kan ju lämna tillbaka skivor och belägg till butiken).

Hej. Vi besiktigade den gamla diesel toyota Hi-Ace[…]

Injektorer

Tack för svar, krävs lite förberede[…]

V70N 2004 strular

Tjena. Bilen började helt plötsligt g&ar[…]

Jag vet om att bimetaller i låsmotorns ö[…]