Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Avgassystem tackade för sig på semestern. Och jag fick bygga ett nytt från katten och bak snabbt för att kunna använda bilen.

2.5" med en dämpare under och en längst bak. Tyvärr blev det ett jobbigt mullrande ljud vid 2500 varv. Sista dämpare va en rund troligen en mitten dämpare. Spelar detta någon roll? Alltså år det skillnad på slut dämpare och mitten dämpare?
Måste byta ut ljuddämpare. För så här går inte köra.
Vad tror ni om en sportdömpare ibak.
Blir det också för mycket?

Gällernmin vv70 t5 02
Självklart är det helt olika. Mittendämparen ger inte alls samma dämpning och om du nu kör 2st blir det säkert diverse roliga resonansfenomen i bilen. Med sportdämpare bör du ej få konstiga beteenden på vissa varv utan helt enkelt en ökat ljudnivå över hela registret. Vill du ha tyst bil köp en vanlig dämpare avsedd för den placering där du ska ha den. Vill du ha lite skönare ljud köp en sportdämpare.
Ljudet från motorn kommer som tryckvågor genom avgasröret.

En dämpare som sitter mitt på systemet behöver ej ha så mycket perforering för resten av röret är så stort motstånd att det mesta av tryckvågen letar sig ut i dämparen.

Den sista dämparen brukar däremot behöva mycket perforering, annars far ljudvågor rakt ut då det är då kort rör efter dämparen.

Mittendämparen brukar få ta hand om resonansen.

Jag antar att vi pratar fullflödes absorbtionsdämpare nu.

Rund eller oval är väldigt liten skillnad,

Obs. Hur mycket rör har du efter sista dämparen. Inget alls eller? Sätt dit en böj på 20-25 cm så får sista dämparen en chans att jobba med resonansen också.

Biltema dämpare är fullflödes sportdämpare
VolvoB20 skrev:Ljudet från motorn kommer som tryckvågor genom avgasröret.

En dämpare som sitter mitt på systemet behöver ej ha så mycket perforering för resten av röret är så stort motstånd att det mesta av tryckvågen letar sig ut i dämparen.

Den sista dämparen brukar däremot behöva mycket perforering, annars far ljudvågor rakt ut då det är då kort rör efter dämparen.

Mittendämparen brukar få ta hand om resonansen.

Jag antar att vi pratar fullflödes absorbtionsdämpare nu.

Rund eller oval är väldigt liten skillnad,

Obs. Hur mycket rör har du efter sista dämparen. Inget alls eller? Sätt dit en böj på 20-25 cm så får sista dämparen en chans att jobba med resonansen också.
Biltema dämpare är fullflödes sportdämpare
Oj tack för infon. Jag har en rund 40cm lång dämpare under och en likadan ibak och sen en 90graders rör med en rak rör bit sen utblås.
Hur vet man vilken dämpare som egentligen är slutdämpare då?
Råd vid motortvätt

Jag vet inte jag men jag tycker det duger gott att[…]

Dimljus v70 97

Jag är med, får koppla imorgon. Bilen &[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att jag redan är klar med Volvo :[…]

Hur ser denna process ut?