Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AIK
Hej,
Jag är ute och letar efter en V70 och har då hittat en privatperson som säljer en V70 D3 MY12 till ett hyffsat pris.
De har gått strax under 12 000 mil och det ända som sticker ut med den är att det är något metalliskt ljud som uppstår sista millimetrarna precis innan man släpper kopplingen. Han säger att Volvo och en mekaniker säger att det inte är något farligt och att forum på nätet också säger så.
Men jag känner mig lite skeptisk eftersom jag antar att det kan bli väldigt dyrt om den rasar.

Är det någon här på forumet som vet vad det kan vara eller känner till det fenomenet på något sätt?

Med vänlig hälsning

Peter
av sven.h
Jag har haft samma problem på min. 1,6d -MY12 (vid ca 5000 mil). Det provades först att byta fjäder på pedalen, men hela kopplingspedalen behövde tillslut ersättas.
I mitt fall blev det en lång och sur historia... Som, kan summeras i att bytet av pedalen resulterade i att (förmodligen) urtrampningslagret pajade strax därefter.
Tiilföljd att kopplingen behövde bytas, inte en gång utan två. Då samma fel uppstod igen kort efter det första bytet av koppling/lager.
Vid det andra tillfället så byttes tillslut allt som hade med kopplingen att göra. Sen fungerade det igen... :D
Men, det "smällande/metalliska" ljudet är då förmodligen pedalen som är kass.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]