Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erki123
Hej! Ny här, men har har kört Volvo de senaste 20 åren. Jag har en v70 2.5FT som plötsligt började låta väldigt obehagligt när man bromsar. Går det att avgöra med hjälp av de bilderna jag bifogat, om bromsskivan måste bytas? Jag antar att det är bromsklossen som är helt slut. Den ljusare delen som uppstått på bromsskivan är lite skrovlig.

Min nästa fråga är om det i så fall går att göra själv med tanke på den elektriska p-bromsen? Vad jag har förstått kostar det runt 7000kr om jag skulle lämna in den.
Bilagor
IMG_1480.JPG
IMG_1480.JPG (451.2 KiB) Visad 5020 gånger
IMG_1482.JPG
IMG_1482.JPG (519.66 KiB) Visad 5014 gånger
IMG_1481.JPG
IMG_1481.JPG (412.75 KiB) Visad 5010 gånger
av Alexas
Jag skulle säga ja, såklart omöjligt att svara på helt säkert. Det ser ut som att bromsarna tar ojämnt, av någon anledning. Bromsskiva + bromsklossar på BÅDA sidorna. Eventuellt också oken om det är på grund av dessa som det tar ojämnt. Kan du lägga upp bild på andra sidan också, alltid bra att jämföra. Kan ju vara att det är så som du säger att klossarna är slut och att ytan skrapas av metallen på klossarna.
Ser ut som om man ser en kloss på ena bilden, och den ser tunn ut.
Byte av skivor/klossar gör man normalt sett på båda sidor samtidigt, så att förutsättningarna för jämn bromsverkan finns.
Att byta på bilar med elbroms är snarast enklare, då de gamla mekaniska trumbromsarna till parkeringsbromsen ofta kunde vara rätt dumma att få isär, när man fått en kant på insidan av trumman. Enligt uppgift från de som gjort det (jag har bara behövt byta fram än så länge på min bil) så finns det instruktioner för bytet bipackat delarna, åtminstone när du köper hos Volvohandlaren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Byt klossar ASAP så skall det nog gå bra.

Instruktioner finns här på forumet, eller i lådan om du köper orginalklossar.

Har du inte servat bilen eftersom du inte fått någon förvarning om att klossarna är dåliga?
Om man bara byter klossar när det ser ut så är risken stor att skivan förstör de nya klossarna. Sen rostar skivan och du får byta i alla fall, fast det blir ännu dyrare och mer jobb.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är rätt säker på att klossarna sliter in sig relativt fort mot skivan. Det är väl en rätt liten kant, eller ser jag helt galet?
MartinS skrev:Jag är rätt säker på att klossarna sliter in sig relativt fort mot skivan.
Jag trodde också det. En gång. Nya belägg var förstörda på en vecka den gången, och sen rostade ju skivan i spåret där det inte bromsade som det skulle längre. Så det blev till att riva en gång till och byta mer än i första försöket.
Men visst, någon annan kan ju ha mer tur.

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]